Min svigerfar satte opp en midlertidig plate mot fasaden i garasjen der det hadde stått en gammel søppeldunk.
Jeg spurte ham men det var om platen men han var litt usikker. Så jeg tenkte å høre med dere om noen kjenner igjen materialet.

• En midlertidig grå plate montert på fasaden i et garasjeområde, omgitt av treverk. Uten tydelige teksturer eller markeringer.
  • En midlertidig plate festet til garasjeveggen, omgitt av trelister og metallstenger, med gul vegg i bakgrunnen.
Det ser ut som en eternittplate (dvs asbestsement). Dog noe forvirrende fargeforskjell mellom bildene.

det nederste bildet er bedre, det andre ble litt mørkt.

Kan jo også være en fibercementplate.

Når satte han opp den og ble den kjøpt ny da?

Han satte opp den for cirka 1 måned siden. Hvor gammel den er har han ingen anelse om. Han fant platen på hans jobb påstår han

Det nederste bildet føles mer som typisk eternitt. Men som 13th Marine skriver, tidspunkt for innkjøp sier mye.

Asbest har jo ikke blitt brukt siden midten på 70-tallet, så oddsene føles veldig lave for at han har fått tak i en slik.

Platen er veldig tung og han måtte bore før han skrudde den fast. Kan det likevel være en eternittplate? Er eternittplater et hardt materiale?

Ja, eternitt er hardt. Skulle det nå være eternitt så la den sitte.

Har du kjøpt den de siste 20 årene er det en Steni-plate! Eller Minarit ulike fabrikat navn.

Sist redigert:
H
D Dimu skrev:
Platen er veldig tung, og han måtte bore før han skrudde den fast. Kan det være en eternitplate allikevel?? ? eternitplater, er det et hardt materiale?
minerittplate.

• Liker
Stefan N
  • Laddar…
Det koster c.a. 500 å få platen testet. Man sender inn en prøve på c.a. 5*5 cm. Jeg bruker A-analys, alt håndteres via post og e-post. Men det finnes sikkert flere andre som tilbyr den tjenesten.

harry73
Jeg fant en flamsk nettside (gjenvinningsstasjon) om asbest. De beskriver en enkel test som du kan utføre selv
https://www.geel.be/product.aspx?id=2642

Oversettelse av testen
Flammetest

Hvis det finnes asbest i et bestemt materiale kan du enkelt teste det selv: Ta en bit av det mistenkte materialet og hold det i en flamme. Når du ser fibre som fortsetter å gløde og ikke deformeres må du håndtere asbest. Før du iverksetter tiltak: les denne brosjyren først. Å være tankeløs og få panikk har en kontraproduktiv effekt.

• Liker
Fotografen
  • Laddar…
harry73
henke_benke skrev:
dette er en minerittplate.
Det blir ikke mer overbevisende for at du sier det to ganger, selv om du bruker 4 ganger så mange ord.
Tips er å legge inn et bilde eller fortelle hvorfor du er sikker på din sak (f.eks. jeg jobber på en minerittfabrikk)

H
harry73 harry73 skrev:
Det blir ikke mer overbevisende fordi du sier det to ganger, selv om du bruker 4 ganger så mange ord.
Tips er å legge inn et bilde eller fortelle hvorfor du er sikker på din sak (f.eks. jeg jobber på en minerittfabrikk)
etter å ha håndtert minerittskiver et par år. så vet jeg.
fikset fornøyd så?

• Liker
hscn og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.