Hei,

Vurderer å lage en åpning i et betongdekke. Åpningen er 2x3 meter for en trapp og ligger i midten av dekket. Konstruktøren anbefaler et par stolper. Men etter forskning vurderer jeg å lage en betong/armeringsjernskrager istedenfor (lavere spenninger). Foretrekker dette bedre enn karbonfiber.

Kragerens armeringsjern skal sveises mot "stumpene" eller dekkets armering. Har lest en del om at armeringen svekkes med sveisingen. Er dette ok? Vurderer også å skru den nye armeringen mot betongen.

Det finnes bærende vegger under dekket ca 1-2 m rundt om åpningen, så jeg er ikke spesielt bekymret. Åpningen vil redusere belastningen på dekket med over 1000 kg (fjernet betongdel).

Er det noe spesielt jeg bør tenke på?

Takk for innspill...

Sist redigert av en moderator:
BirgitS
Hvorfor hører du ikke med den byggkonstruktør som du allerede har kontakt med?
Hen har jo sett hvordan det ser ut i virkeligheten, og du trenger vel dessuten beregninger fra konstruktøren i byggemeldingen.

BirgitS BirgitS skrev:
Hvorfor hører du ikke med den bygningskonstruktøren som du allerede har kontakt med?
Hen har jo sett hvordan det ser ut i virkeligheten og du trenger vel dessuten beregninger fra konstruktøren i byggemeldingen.
Absolutt! skal gjøre det. Undret bare om det fantes noen i forumet som hadde noen synspunkter.

BirgitS
Det fantes tidligere en byggkonstruktør som besvarte mange spørsmål om f.eks. avvekslinger og lignende, men han er ikke lenger her.

• Trist
Alfredo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.