Byggetegning av hus med gavltak. Viser takstolkonstruksjon med detaljer om bjelker og støttepunkter fra yttervegg til yttervegg. Hei!

Ønsker å få litt hjelp da vi skal i gang med å totalrenovere en villa. Vi har tenkt tanken å rive en del av mellomgulvet over stuen for å få full takhøyde, blir ca 4,5m dypt. Spørsmålet er om dette er mulig. Vi vil rive full bredde, fra yttervegg til yttervegg, men jeg er usikker på om man i så fall bør støtte opp takstolene. Se vedlagt tegning. Er det umulig eller går det på noen måte å få til? Ville det hjelpe med en søyle som går hele veien opp og støtter via den?
Takknemlig for svar så vi vet om vi skal slippe ideen helt eller om det lar seg gjennomføre:)

Den nedre bjelken i takstolen har som oppgave (i tillegg til å være gulv for loftet) å holde sammen ytterveggene. Hvis man skal ha åpent opp til mønet, må man ha en annen konstruksjon med en mønebjelke.

Staffans2000
... og i teorien holder det med en søyle opp til mønet!
I praksis derimot kreves det litt mer pirk.

Staffan

Men som sagt alt går jo å gjøre. I så fall bør du la en bygningsingeniør regne på konstruksjonen.

Men i prinsippet så handler det om å sette opp to stolper fra grunnen opp til mønet. Legge en bjelke på stolpene. Og deretter forsterke takstolenes skrå bjelker.

Det er ingen stor innsats.

Om hensikten er å åpne opp loftsbjelkelaget til mønet er det en teknisk ganske enkel handling som krever at hanebjelkene på den aktuelle strekningen byttes ut med dragstag i stål. Om hensikten virkelig er å åpne opp bjelkelaget mellom første etasje og overetasjen så er ikke tegningene tilstrekkelig for å vurdere egnede tiltak. Dels trengs det en seksjon gjennom samtlige etasjeplan samt også en plantegning. Spontant vil jeg si at dette er feil hus for noe lignende. Sannsynligvis innebærer det en betydelig kapitalødeleggelse. Tiltaket krever dog ingen mønebjelke.

• Liker
xmlp3
  • Laddar…
T
J justusandersson skrev:
...
Spontant ville jeg si at dette er feil hus for noe lignende. Sannsynligvis innebærer det en betydelig kapitalforringelse.
...
Hei!
Jeg lurer på hvordan du tenker når du skriver at det er "en betydelig kapitalforringelse"? På hvilken måte er det en kapitalforringelse å åpne opp til mønet? Fordi man fjerner boareal i overetasjen, fordi det er kostbart, noen annen grunn?
Det er ingen kritikk, bare en nysgjerrig undring :-)

Så mente jeg ikke. Kapitalforringelse siktet til å åpne opp bjelkelaget mellom bv og øv, ikke å åpne opp til møne. Det siste synes jeg er helt OK.

T
Jeg uttrykte meg nok uklart. Jeg forsto at du mente å åpne opp fra underetasje til overetasje og var da nysgjerrig på hva med den tiltaket som ville være kapitalødeleggelse. Tapt boareal, kostbare ombygginger eller annet?

Jeg ville selv ikke gjort det da jeg ville verdsatt boareal mer enn dobbel takhøyde generelt, men vil man ha stor volum i en stue og ikke trenger rommene i overetasjen så kanskje det kan være tenkbart.

Jeg tenkte både på tapt boareal, men også på noen tekniske og estetiske aspekter. Den elegante utformingen av yttertaket, som er spektakulær for å være fra slutten av 1960-tallet, har en spesiell gesimsløsning som vil kreve mange krumspring for å bygges bort. Mellomgulvet som ligger på c/c 400 mm og dessuten har støtte av en vegg, er et annet eksempel. Å åpne mellom første etasje og andre etasje kan bli fantastisk bra, men ikke i dette huset.

T
Aha! Akkurat det med takfoten hadde jeg ikke sett/tenkt på. Takk for at du tok deg tid til å svare på mine spørsmål. Det er alltid gøy å høre andres perspektiver og lære fra dem som vet mer.

Takk for alle svar! Settes pris på! Vi har valgt å ikke åpne opp noe

• Liker
hempularen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.