Hei
Jeg har et 1.5-plans hus (fra 2001, Halland) der jeg ønsker å åpne opp mellom kjøkken og stue, ca. 3.9 m.
Huset har krypkjeller, står på 4 betongbjelker.
Som dere ser, er kjøkkenet til høyre litt bredere enn stuen.
Midtveggen står ikke sentrert over betongbjelkene, ca. 70/30-forhold.
Kan man bore to hull gjennom hele gulvet ned til bakken, leirjord.
Er det mulig å støpe to fundamenter i bakken og ha to stolper (stålbjelke?) med en stålbjelke øverst?
Altså, ikke bruke de nåværende betongbjelkene (krypkjeller) som støtte.
Dimensjon på bjelker? stående?, liggende?
Mtrl? HEB, HEM, IPE??
Takstolene hviler på midtveggen, og jeg har fått oppgitt en belastning på ca. 30 kN.
Legger ved bilde av huset/grunn.
Jeg er ingen konstruktør, vil dette fungere med tanke på overetasjen og takstolene?
Takk på forhånd.
Jeg har et 1.5-plans hus (fra 2001, Halland) der jeg ønsker å åpne opp mellom kjøkken og stue, ca. 3.9 m.
Huset har krypkjeller, står på 4 betongbjelker.
Som dere ser, er kjøkkenet til høyre litt bredere enn stuen.
Midtveggen står ikke sentrert over betongbjelkene, ca. 70/30-forhold.
Kan man bore to hull gjennom hele gulvet ned til bakken, leirjord.
Er det mulig å støpe to fundamenter i bakken og ha to stolper (stålbjelke?) med en stålbjelke øverst?
Altså, ikke bruke de nåværende betongbjelkene (krypkjeller) som støtte.
Dimensjon på bjelker? stående?, liggende?
Mtrl? HEB, HEM, IPE??
Takstolene hviler på midtveggen, og jeg har fått oppgitt en belastning på ca. 30 kN.
Legger ved bilde av huset/grunn.
Jeg er ingen konstruktør, vil dette fungere med tanke på overetasjen og takstolene?
Takk på forhånd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.161 innlegg
Som du kan se på din tegning så går betongbjelkene dypt ned i jorden, antagelig helt ned til fast berggrunn, siden leire er et dårlig underlag som beveger seg (jmf. jordskred). Det gjelder altså selv om du nå skal innføre andre belastningspunkter.
Ta inn en byggekonstruktør som kan forsøke å komme på en løsning og gi deg tilstrekkelig med underlag for den byggemeldingen som vanligvis trengs ved inngrep i bærende konstruksjon.
Ta inn en byggekonstruktør som kan forsøke å komme på en løsning og gi deg tilstrekkelig med underlag for den byggemeldingen som vanligvis trengs ved inngrep i bærende konstruksjon.
Takk for det svaret.BirgitS skrev:
Som du kan se på tegningen din så går betongbjelkene dypt ned i jorden, antagelig helt ned til fast berggrunn, siden leire er et dårlig underlag som beveger seg (jmf. jordskred). Det gjelder altså også om du nå skal innføre andre belastningspunkter.
Ta inn en bygningskonstruktør som kan forsøke å finne en løsning og gi deg tilstrekkelig med underlag for den byggemeldingen som vanligvis trengs ved inngrep i bærende konstruksjoner.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur öppna upp mellan garderob och tvättstuga?
Fönster & Dörrar -
Åpne opp vegg mellom rom
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Åpne opp vegg mellom kjøkken og stue
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bærende vegg? - åpne opp vegg mellom kjøkken og stue
Bygningsfysikk -
Kan jag öppna upp mellan kök och vardagsrum i mitt hus?
Artikelkommentarer