Hei, Siden den første "dårlige" dagen på ferien var i dag, fikk stranden vente, og barnerommet oppe startet.
Huset er bygget i 1921, har valmet tak, og det finnes kott på begge sider, men ikke der trappen kommer opp. Jeg vil rive en del av veggen for å gjøre rommet litt større samt la vinduet som finnes inne i kottet bli en del av rommet.
Har nå revet de spontede plankene på kott-siden og tømt ut all spon for å få et godt bilde av hvordan det ser ut. Nedenfor er et bilde vedlagt.
Innvendig åpen vegg i loftsrom viser stående plank merket med grønn pil og en horisontal bunnbjelke merket med rød pil, med vindu i bakgrunnen.

Trodde det skulle være en støttebjelke fra alle takstolene ned til mellombjelkelaget, men som den røde pilen viser, er det en planke helt nederst og tilsvarende helt øverst, og så som den grønne pilen viser, stående planker litt her og der. Den første etter 2m, den andre etter 1,5m, så kommer en til etter 1m der døren kommer. At veggen på en eller annen måte er bærende, kan jeg forstå, men siden jeg vil ha et gulv i samme nivå, er jo planken i gulvet i veien. Den stående planken kunne blitt værende. Spørsmålet er om planken på gulvet må være der for å fordele lasten, eller kan man la en gulvbjelke ta hele lasten.
På taket ligger det i dag plater, det har vært takstein en gang i tiden, og fraværet av disse har jo lettet taket betydelig.
Den nåværende veggen vil bli flyttet ca.1m, og der vil man kunne sette støtte ved hver takstol, og isolasjon skal inn, så jeg må bygge på takstolene med en 95 planke.
Tror dere jeg kan fjerne den liggende planken? Eller finnes det en annen måte å fordele lasten på?
Takk på forhånd

Med risiko for å snakke om ting der man bør være meget forsiktig, og jeg ikke vet så mye, så lurer jeg på hvorfor det er et stort uttak i den stående planken mellom grønne-pilen-planken og snøskuffen. Den ser ikke ut til å ha blitt behandlet som en bærende bjelke direkte.

Om det er en bærende regel langs gulvet kan man undre seg over hva den hviler på. Går det an å fordele vekten ovenfra på en annen måte? Bred regel og gjøre den lavere kanskje.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.