I min kjeller er ytterveggene 30 cm tykke og konstruert av betong.
Jeg har vurderinger om å åpne opp en liten del av en innervegg i kjelleren for å få inn en dør.
I henhold til bildet nedenfor er det ved pilen jeg vil ha en dør. Veggen det gjelder er en gammel yttervegg på huset fordi huset har blitt påbygd.
Å legge opp en bjelke for sikkerhets skyld kan kanskje være en rimelig løsning.
Finnes det noen gode tips eller ideer eller noen som har noe lignende hjemme?
Hva slags bjelkelag er det ovenfor? Betong? Hvis det er betong, så er det nok bare å sage, men hvis det er trebjelkelag, ville jeg ha åpnet taket i kjelleren for å sjekke hvordan og hvor gulvbjelkene er plassert først.
Er det så på begge sider av veggen så er det bare å sage opp hullet. Da trengs ingen bjelke.
Jo, så er det faktisk på begge sider.
Har du noen idé på hvordan man kan lage et dørhull på en økonomisk måte?
Normalt sett bruker vel hulltaking veggsager, men lar man et selskap sage ned veggen så koster det deretter.. Jeg gjør gjerne ting selv
Sag konturene så langt inn du kommer på begge sider med din største vinkelsliper. (En 230mm kommer 6-7 cm inn.) Obs, støver utrolig mye! Deretter bruker du leid Hilti.
Saga konturene så langt inn du kommer på begge sider med din største vinkelsliper. (En 230mm kommer 6-7 cm inn.) Obs, støver sykt mye! Deretter bruker du leid Hilti.
Må vurdere et forsøk, for støvet blir det mye av.. Men bra åndedrettsvern og briller på så Sjekker nok også hva det koster å leie en maskin med enten støvsuger eller vann så slipper man å rydde hele huset.
Jeg hadde kontakt med et firma om å lage en døråpning i en tidligere yttervegg, nå innebygd i en tilbygg. Den er imidlertid fortsatt bærende.
De ville ta inn en konstruktør før de torde gjøre åpningen. Konstruktøren foreslo at man fjerner pussen over den tenkte åpningen slik at murverket blir synlig. Deretter skulle man sage et spor over døråpningen med en vinkelsliper. Sporet skal gå utover døråpningen med minst et par desimeter på begge sider. En av vinklene på en L-profilert bjelke trykkes inn i det sagde sporet sammen med litt ekspanderbetong. Når det har herdet, legger man en lignende bjelke fra den andre siden av veggen. Vips har man en bærende bjelke slik at man kan begynne å kappe og fjerne betong under bjelken. Deretter kan man pusse litt pent rundt bjelkene og døråpningen.
Dessverre ville de ha 32 000 kr for å gjøre jobben pluss 3500 kr for konstruktøren, etter fradrag for ROT, så jeg trakk meg fra det tilbudet. Det føltes veldig dyrt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.