Hei,
Jeg skulle ønske å komme inn i min skorstein der den gamle oljefyren sto. Det finnes en støpejernsplate med en skrue, se bilde. Den skruen kan fjernes, men jeg får likevel ikke opp luken. Har prøvd med rustløser osv., men den rikker seg ikke.
Jeg så senere at det ser ut som det er to skruer som er skrudd fra den andre siden (i selve utsparringen). Har noen sett noe lignende og vet hvordan man får opp luken?
Jeg skulle ønske å komme inn i min skorstein der den gamle oljefyren sto. Det finnes en støpejernsplate med en skrue, se bilde. Den skruen kan fjernes, men jeg får likevel ikke opp luken. Har prøvd med rustløser osv., men den rikker seg ikke.
Jeg så senere at det ser ut som det er to skruer som er skrudd fra den andre siden (i selve utsparringen). Har noen sett noe lignende og vet hvordan man får opp luken?
Hvor er de andre skruene. Så å fjerne luken og den liksom sitter fast, kan skyldes en masse sot som er i sporene. Bank på den med en hammer, samtidig som du drar i øret, kan være som en gejder bak og den skal gå oppover, for å kroke av.
Det er en luke som, """ nå sier jeg kanskje trekkes rett opp """, på noen sitter det klør innside sidene som haker i rammen. Du får merke på ditt bilde hvor skruene som du skriver om sitter. Ingen skruer sitter nok for luken fra innsiden, det er nok mer en sotluke i dag. Har pannen vært tilknyttet til skorsteinen der tror. Pleier ikke å være sånn, men et stykke opp, ovenfor luken. Det kan vises om noe har blitt murt igjen. Er det noen ovn/kamin 1 etg opp som er på samme pipe kanskje, finnes det sotluker 1 etg opp da.Borken1 skrev:
Man ser ganske tydelig at det er murt igjen et hull rett over sotluken. Legger ved bilde av skruene. Kanskje jeg må prøve mer å dra oppover. Det er typ umulig å dra den rett ut, siden selve øret har myke kanter så får man ikke tak.J jonaserik skrev:Det er en luke som, """nå sier jeg kanskje trekkes rett opp""", på noen sitter det klør på innsiden av sidene som hekter i rammen. Du må merke på ditt foto hvor skruene som du skriver om sitter. Ingen skruer sitter nok for luken fra innsiden, det er nok mer en sotluke i dag. Har kjelen vært tilkoblet pipa der, tro? Bruker ikke være sånn, men et stykke opp, over luken. Det kan synes om noe har blitt murt igjen. Er det en ovn/peis 1 etg opp som er på samme pipe kanskje, finnes det sotluker 1 etg opp da.
Jepp da har den vært en sotluke for pannen. Som jeg skrev tidligere. Sitter nok en masse sot som har komprimert seg mot lukke og klakker. Så bank på luken samtidig som den trykkes oppover. Er det vanskelig, så ta en list som settes på gulvet og en list som passer i håndtaket/øret og bender oppover, det blir da en hevarm som er sterkere enn fingrene dine. Men sannsynligvis må du kanskje banke lenge for at den skal slippe. Trenger ikke kraftige slag, bare passe sånn, så den ikke sprekker.
Henger du med på hva jeg mener med hevarm?
Henger du med på hva jeg mener med hevarm?
Medlem
· Västmanland
· 2 088 innlegg
Test og bank med en hammer nedenfra, luken skal kun løftes oppover for å løsne.
Klikk her for å svare