Har en åpen peis i stuen. En del av mørtelen har løsnet og flisene på sidene er løse. Den er mest for kosen og har ingen direkte funksjon i dag.
Hvordan skal jeg gå frem for å få den brukelig igjen? Pusse bunnen og bare bruke noe fugemasse rundt flisene på sidene?
Akkurat, reparer de ildfaste steinene slik at de sitter fast og fugene er hele. Du kan legge en pusskake på bunnen hvis det ikke er ildfast tegl der. Å pusse ildfast tegl er vanskelig - det faller av.
Hvis peisen ikke har blitt brukt på lenge (altså ikke er sotet og brannsikkerhetskontrollert i henhold til ordinære intervaller) så skal du også ringe den av kommunen utnevnte feieren som skal brannsikkerhetskontrollere peisen og røykgangen før du fyrer opp igjen.
Den har vært i bruk, senest i vinter. Vil huske at det var en bemerkning nettopp på steinene, at de var løse. Det virker som forrige eier har pusset bunnen men at det nå har sluppet, han har pusset igjen hullene, synes på bildet, de har sluppet og det er hull der igjen. Vet ikke hva de hullene er til for dog. Skal ringe feieren og be ham gjøre en kontroll igjen om den er fyringsklar eller ikke. Holder det med å bruke med fugemasse på tube? Tenkte slik: ta bort de steinene som er løse, kanskje alle, legge ildfast fugemasse rundt og trykke dem inn igjen. Legge mer fugemasse i fugene og smøre det ut. Banke bort gammel fuge i bunnen og smøre ut ny bare med vanlig fugemasse som man blander selv. Har lett etter en guide men de fleste handler om kakkelovner dessverre.
Kan det være at hullene i bunnen er luftinntak? Har du et friskluftspjeld under ildstedet? Alternativt så er det nok bare slik at ilden har gravd ut fugene.
Jeg ville murt alle de ødelagte delene med samme mørtel. Kjøp en sekk ildfast mørtel og fiks både mursteinene og reparer fugene i bunnen med det.
Feieren fører register over alle ildsteder slik at de kan hjelpe deg med informasjonen om ildstedet er OK å fyre i eller ikke.
Det er nok som du sier, ilden må ha gravd ut fugene.
Men er platene på veiene teglsteiner? Ser ut til å være bare noen cm tykke. Antar at jeg får prøve å løsne et par stykker og smøre på fugemasse. Enkelte fuger er bare noen mm brede på veggene, vet ikke helt hvordan jeg skal få inn mørtel der.
Flisene er ildfast murstein. Hvis du pirker dem ut, finner du nok en vanlig rød murvegg bak. Hogg bort mørtelen bak flisen, fukt de underliggende mursteinene med en sprayflaske og trykk det ildfaste mursteinen fast i ildfast mørtel.
Dette blir vanskeligere enn jeg trodde.
På bildet ser dere hvordan det ser ut uten steinene:
Jeg må ha skikkelig med masse om jeg skal kunne presse inn nye steiner. Kjøpte noen, men de var ikke av samme størrelse, i alle fall så var det ikke bare å bytte ut. Måtte bruke noen gamle og noen nye.
Har ikke festet dem men prøvd litt hvordan de skal sitte;
De kommer ikke til å sitte helt inntil teglet bak.
Jeg lurer på hvordan jeg skal få på plass steinene? Støpe i omganger? Sette dem på plass ganske bra og så pusse dem inn med ildfast leire?
Tips mottas
Du blander en bøtte med ildfast mørtel i henhold til instruksjonene på posen. Deretter kaster du det på med en mureskje på den fuktede avdekkede rødteglveggen. Deretter trykker du fast de tynne, ildfaste teglsteinene. Fyll deretter fugene mellom de ildfaste steinene. Ferdig.
Du kan lage et gitter med føtter og sette en askeskuff under slik at ilden ikke sliter på bunnen din, og det blir enkelt å tømme asken.
Det trenger ikke være en så avansert konstruksjon, men holder også veden på plass.
Bra idé! Har en masse smeder på jobben som bare går og drømmer nå, skal ta og snakke sammen med dem.
Men mitt store problem er gnistgitteret! Finner ingenting som passer mine mål. Forrige eieren tok det med seg, tror til og med det var målbestilt.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.