Hei alle,

Jeg har en utvendig kjellerinngang med to dører/porter av typen på bildet nedenfor (ikke mitt bilde, men samme prinsipp). Portene er tunge å åpne og lukke, helt avhengig av portens egenvekt.

Jeg prøver å finne en løsning på hvordan man kan enten styre disse elektrisk (dyrt?) eller i alle fall redusere vekten på dem. Hittil har jeg tenkt på fjærer som monteres på undersiden, som i min tanke alltid har et visst trykk oppover. Det burde gjøre at portens vekt reduseres? En fjær som sitter inni en sylinder og som da trykker oppover når porten skal åpnes, og holder igjen når porten skal lukkes.

Jeg har sett at det finnes gassfjærer av typen man har på bagasjelokket på bilen, men disse er vel mer for klembeskyttelse og holder igjen både på veien opp og på veien ned?

Er det noen som vet hva fjærtypen heter som jeg skal lete etter? Jeg har ikke målt hvor mange kilo som trengs for å løfte porten oppover, men jeg vil tro at man drar med ca 15-20 kg kraft når portene er helt lukket. Så reduseres den kraften selvsagt jo mer man åpner porten og vekten ligger på hengslene i stedet for i hånden.

To treporter på bakkenivå med hengsler og en hengelås foran en murbygning med oransje vegg og et bakerivindu.

Hvordan mener du at de er for klembeskyttelse? En gassfjær som trykker med 100N hjelper jo til på veien opp og holder dermed imot på veien ned med samme kraft når den komprimeres. Et sted må jo energien komme fra for å orke å hjelpe til på veien opp neste gang? :)

• Liker
Maveric77
  • Laddar…
Du kanskje tenker på en dørbremse som ser typ lik ut som en gassfjær. De forhindrer jo at for eksempel dører flyr opp eller smeller igjen, men de gir deg jo ingen hjelp til å åpne en dør.

De motsier jo bevegelse i begge retninger og ville gjort det enda mer slitsomt å åpne luka (men reduserer risikoen for å smelle igjen den på tærne om man mister luka halvveis)

• Liker
Maveric77
  • Laddar…
Du har nok rett, jeg tenker feil. Fjæren på bagasjelokket hjelper jo til å åpne lokket, og holder imot på vei ned. En sånn burde jo kunne fungere om den kan løfte tungt nok.

Da blir jo spørsmålet hvordan man finner riktig modell. Det er vel bare å måle hvor lang den trenger å være i maks utpresset posisjon, og hvor mye den trenger å kunne løfte, antar jeg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.