Har nylig kjøpt hus for første gang og har i et par måneder ødelagt både det ene og det andre ved å prøve å bygge og fikse :)

Jeg har (med hjelp) bygget en hemseseng i et lite rom og skulle egentlig ønske å ha noe i stil med hva denne trådskaperen bygde til sin hems for noen år siden: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-loftsaeng.297533/

Men nå lurer jeg på om man ikke skulle lage en snarvei ved å feste tre kallaxhyller i veggen og bruke dem som trapper, typ på denne måten:

Skisse av en loftseng med tre Kallax-hyller festet til veggen som trinn ved siden av en dør.

Man må selvfølgelig forsterke opphenget i veggen, men kunne det fungere?

Her er målene på kallaxen:

Kallax hylle tegning viser dimensjoner: høyde 146,5 cm, bredde 41,5 cm, dybde 39 cm, med hyllerom på 33,5 cm.

Sist redigert:
Merkelig lenke, handler om glassdører når jeg klikker på den.

K Kane skrev:
Merkelig lenke, handler om glassdører når jeg klikker på den.
Vet ikke hva som skjedde der - men har fikset lenken nå! Takk for påpekningen!

Kallaxhyller er masonittskall med pappfylling. Ingen mann har som trapp hvis du ikke vil ødelegge den ene eller andre kroppsdelen. 😉

• Liker
Festlund og 1 annen
  • Laddar…
Noen kroppsdeler vil man ikke skade! Men er rammen virkelig av masonite med bølgepapp? Synd! Trenger en god og enkel løsning!

Ja det var mye luft der! Får tenke ut noe annet...

Visst burde man kunne bygge sammen hyller av plywood da som kan bære en menneske?

MultiMan
Bortsett fra at det finnes utrolige mengder plywood av forskjellige slag og tykkelser så ligger mye av bæringen i selve konstruksjonen. Du må lage en ordentlig tegning på hvordan du har tenkt deg det, så kan vi gi tips og råd om det rimeligvis vil fungere eller ikke.

Unikt namn
Det er få Ikea møbler i dag som er laget av noe massivt tre.
Det meste er dessverre papirmøbler.

Har du vurdert en vanlig trestige opp til sengen?
Du kan jo fortsatt da ha spinkle kalax hyller under sengen for oppbevaring.

K
Kallaxhyller kanskje holder for en 6-åring, men neppe for så mye mer, og ikke i lengden. Tror heller ikke det blir særlig pent.

Takk for alle synspunktene! Som ofte virker det som snarveier leder feil, så jeg dropper den ideen. Hadde gjerne kjøpt en stige, men de føles så uverdig dyre!

Jeg har imidlertid en 170x45-regel igjen + noen gulvplanker i massiv furu. Det går kanskje an å bruke til å bygge en trapp med? Virker det rimelig?

MultiMan
En trapp tar jo mye mer plass enn en stige, men gjør ikke det noe så er det vel bare å begynne å bygge.

Jeg gjorde akkurat som i lenken, kappet ned en stor kallaxhylle til en trapp. Bare sørg for at alle "trinn" har støtte under og ikke hviler bare på plugg eller lignende. Jeg brukte furuhylleplan der jeg ikke kunne få hyllens hylleplan til å få ordentlig støtte og øverst for å få "trappen" litt ut fra veggen + et kosehjørne for kveldslæsning.
Fungerte utmerket, magisk nok finner jeg ingen bilder 😢
Ah, fru ftw!
Barnerom med hjemmelaget trapp laget av Kallax-hyller med røde furuhyller, dekorert med dyreprint og klistremerker. Lekekasse ved siden av. Hjemmelaget trapp av kryssfiner med oransje trinn og tigerstripemønster, omgjort fra kallaxhylle, ved siden av en lekekrok.

Sist redigert:
K
J johnny112 skrev:
Takk for alle synspunkter! Som ofte virker det jo som snarveier fører feil, så jeg slipper den ideen. Hadde gjerne kjøpt en stige, men de føles så uverdig dyre!

Jeg har imidlertid en 170x45-regel igjen + noen gulvplanker i massiv furu. Det går kanskje an å bruke til å bygge en trapp med? Virker det rimelig?
Høres mer ut som om du generelt er ute etter en rask budsjettløsning gitt løsningsforslagene.

Liten oppdatering: Satte en OSB-plate bak for å hindre korthuseffekten.

• Liker
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.