Har en støpt balkong fra 1964 ca 10cm tykk med mye stein/ballast. Den er ikke splitter ny og det er tendenser til sprekker. Jeg skal nå feste betongvinkler/L-beslag på undersiden som igjen blir feste for rekkverkstolpe.
De ekspander jeg har funnet for sprukket betong har en anbefalt boredybde rundt 90-95mm som minst, hvilket er i dypeste laget da jeg har et nytt tettesjikt som ligger på drøyt 100mm.
Jeg ønsker å bore maks ca 70mm dypt og vurderer ankermasse og gjengestang i stedet. Tenker at jeg borer 12mm hull og bruker 10mm rustfri gjengestang. Er det noe spesielt å tenke på når man velger ekspander eller ankermasse? Det som skaper litt trøbbel er at hullene bores på undersiden av balkongen og jeg vil sikre at ikke ankermassen "renner ut" av hullene selvfølgelig før den har herdet.

mvh
Richard

Jeg hadde nok gått for ankermasse i ditt tilfelle hvis du ikke vil bore dypere enn 70mm. Husk å rengjøre hullene ordentlig med en "piperenser" slik at du får bort all borestøv. Det finnes spesielle børster for det. Det meste av støvet kommer jo ut av seg selv, men det er uansett bra å sikre at ingenting er igjen i hullene. Tror ikke ankermasse renner ut, den er ganske tyktflytende og herder raskt.

• Liker
RichardRR
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.