Hei,
hvordan skal man gjøre med dampsperrens eksistens eller ikke i følgende tilfelle:
(se bilde for nummererte henvisninger)
Eksisterende yttervegg (1) er etterisolert med 95 mm minull, men mangler innvendig dampsperre.
En etasje har blitt bygget på huset, og jeg har hatt til hensikt å legge inn dampsperre i tak, skråtak og yttervegger (støtteben) (3) i overetasjen.
Hvordan skal jeg løse det på den delen av etasjeskilleren som er markert med (2) på bildet? Der vil det ligge isolasjon, min 220 mm. Skal jeg føre dampsperren ned fra skråtaket, via støtteben og deretter ut mot takfoten frem til (4), altså over hele (2), eller skal jeg stoppe med dampsperren i møtet mellom støtteben og etasjeskiller (5)?
Jeg har jo ingen dampsperre i ytterveggen på første etasje å koble den nye dampsperren mot.
Eller burde jeg ikke ha noen dampsperre i det hele tatt, altså ikke i tak, skråtak yttervegg på overetasjen, da jeg ikke har det på den eksisterende underetasjen?
hvordan skal man gjøre med dampsperrens eksistens eller ikke i følgende tilfelle:
(se bilde for nummererte henvisninger)
Eksisterende yttervegg (1) er etterisolert med 95 mm minull, men mangler innvendig dampsperre.
En etasje har blitt bygget på huset, og jeg har hatt til hensikt å legge inn dampsperre i tak, skråtak og yttervegger (støtteben) (3) i overetasjen.
Hvordan skal jeg løse det på den delen av etasjeskilleren som er markert med (2) på bildet? Der vil det ligge isolasjon, min 220 mm. Skal jeg føre dampsperren ned fra skråtaket, via støtteben og deretter ut mot takfoten frem til (4), altså over hele (2), eller skal jeg stoppe med dampsperren i møtet mellom støtteben og etasjeskiller (5)?
Jeg har jo ingen dampsperre i ytterveggen på første etasje å koble den nye dampsperren mot.
Eller burde jeg ikke ha noen dampsperre i det hele tatt, altså ikke i tak, skråtak yttervegg på overetasjen, da jeg ikke har det på den eksisterende underetasjen?
Sist redigert:
det er ikke helt lett i ditt tilfelle, siden du ikke har noen dampsperre i huset er det ikke gøy å prøve å komplettere til 100% da må du jo i prinsippet gjøre om alle rom for å få den på plass..
men kanskje satse primært på kaldloftet? der pleier man jo å ha mest problemer. ta rom for rom og sett plast i innertakene når du renoverer. prøv å tette mot innerveggen så tett det går. skulle du senere bytte innervegger kan du jo koble videre med plasten og plastre veggene.
hopp over kneveggen inntil videre. den er vel normalt stengt? tett ellers døren inn der så du ikke slipper inn fukt den veien unødvendig. ellers må du jo rive veggen for å plastre hele skråtaket ned. og det er vel ikke så fristende?
men kanskje satse primært på kaldloftet? der pleier man jo å ha mest problemer. ta rom for rom og sett plast i innertakene når du renoverer. prøv å tette mot innerveggen så tett det går. skulle du senere bytte innervegger kan du jo koble videre med plasten og plastre veggene.
hopp over kneveggen inntil videre. den er vel normalt stengt? tett ellers døren inn der så du ikke slipper inn fukt den veien unødvendig. ellers må du jo rive veggen for å plastre hele skråtaket ned. og det er vel ikke så fristende?
Overetasjen er ikke ferdig ennå, så jeg er ganske fri til å gjøre som jeg vil.meckis skrev:det er ikke helt lett i ditt tilfelle, ettersom du ikke har noen dampsperre i huset er det ikke gøy å prøve å komplettere til 100% da må du jo i prinsippet gjøre om alle rom for å få det til..
men kanskje satse primært på kaldloftet? der pleier man jo å ha mest problemer. ta rom for rom og sett plast i innertakene når du pusser opp. prøv å tette mot innerveggen så tett det går. skulle du så bytte innervegger kan du jo koble videre med plasten og plastre veggene.
skipp skottet midlertidig. det er vel normalt stengt? tett i så fall døra inn der så du ikke slipper inn fukt den veien unødvendig. ellers må du jo rive veggen for å plastre hele skråtaket ned. og det er vel ikke så fristende?
Veggekonstruksjonen i gavlene blir:John J skrev:
Panel
Spikerlekter/Luftspalte
Vindsperre
45x195 lekt / 195 isolasjon stående
dampsperre
45x45 lekt / 45 isolasjon liggende
OSB
Gips
I skråtaket og ved støttebena blir det følgende innenfor sutaksbord:
45 mm luftspalte
170 isolasjon
45x45 lekt / 45 isolasjon liggende
dampsperre
45x45 lekt / 45 isolasjon stående
gips (eventuelt osb i stedet)
gips
jo, det tror jeg blir bra, men spørsmålet er hvordan jeg skal løse det med dampsperre i "kattvinden", dvs om jeg skal trekke den ut mot takfot eller stoppe ved støttebenene?meckis skrev: