Vi holder på å lage et gjesterom i en del av kjelleren. OBS-platene skal nå dekkes, men gips føles ikke som det beste alternativet da vaskerommet er i nærheten og temperaturen varierer en del. Usikker på hvordan det ville tåle eventuell fukt. Tapetsere + male direkte på OBS føles heller ikke som en god idé da det er stor sjanse for at det til slutt blir sprekker i tapetet.
Finnes det en annen enkel løsning?

Gips tåler en hel del, mye bedre enn f.eks. tapet på osb!

Paul-Staffanstorp
Bare gips som gjelder som underlag for både maling og tapet.

Er det så mye fukt så bør det ventileres bort. Intet materiale fungerer i lengden om fuktbelastningen er for høy.

• Liker
gaia og 2 andre
  • Laddar…
Rickard.
C
Ellers er det tradisjonelle alternativet (før gipsplatene kom) masonite.

Er det virkelig tørt nok i kjelleren for å bygge inn stålstender og gips med papir på?
Jeg ville brukt stålstender og papirfrie gipsplater godkjent for baderom.

pusse?

• Liker
karlmb
  • Laddar…
G gaia skrev:
putsa?
Det er sikrest. Men da går man glipp av muligheten for isolasjon.

Om du nå allerede har OSB på veggene så er det jo bare å kjøre på med gips. Ingenting blir dårligere av gips ytterst. Har du normal ventilasjon i vaskerommet er det ingen som helst problemer med gipsplatene, og om du ikke har det, trenger du å fikse ventilasjonen i vaskerommet for ikke å langsiktig skade andre bygningsdeler.

• Liker
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du nå allerede har OSB på veggene så er det jo bare å kjøre på med gips. Ingenting blir dårligere av gips ytterst. Har du normal ventilasjon i vaskerommet er det ingen som helst problemer med gipsplatene og om du ikke har det trenger du fikse ventilasjonen i vaskerommet for å ikke langsiktig skade andre byggdeler.
Men OSB er ikke helt optimalt hvis det er fukt.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men OSB er ikke helt optimalt hvis det er fukt.
Min poeng her er at gipsen er det minste problemet her. Er det fuktig fra vaskerommet må det fikses uansett med ventilasjon og når det er ordnet er verken gips eller Osb et problem.

MathiasS MathiasS skrev:
Min poeng her er at gipsen er det minste problemet her. Er det fuktig fra vaskerommet må det fikses uansett med ventilasjon og når det er ordnet er verken gips eller Osb et problem
Visst. Men største problem ikke fukt fra noen vaskerom men fra gulv og vegger i en kjeller.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst. Men største problem ikke fukt fra noen vaskerom men fra gulv og vegger i en kjeller.
Litt det jeg har tenkt også. Huset ble drenert for et par år siden og rommet har stått tomt. Vi flyttet hit for snart et år siden og har ikke sett noe som tyder på merkbar fukt. Men huset er bygget 1954 og noen større renovering har ikke blitt gjort i kjelleren.

• Liker
karlmb
  • Laddar…
Haper_00 Haper_00 skrev:
Litt det jeg har tenkt også. Huset ble drenert for et par år siden og rommet har stått tomt. Vi flyttet hit for snart et år siden og har ikke sett noe som tyder på merkbar fukt. Men huset er bygget i 1954 og noen større renovering har ikke blitt gjort i kjelleren.
Mål fuktinnholdet i veggen under andre tider enn nå disse varme månedene. (Nå blir det kondens i alle steinkonstruksjoner, så misvisende å trekke konklusjoner) Er det tørt og fint om vinteren er det nok bra, men ellers må man bygge med hensyn til den fukt som kommer gjennom konstruksjonen. Det går og trenger ikke koste så mye ekstra om det er rimelige fuktmengder.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.