Hei!
Forsiden er i behov av renovering.
Nå til spørsmålet: søylen til venstre har 5 cm dypt og 15 cm høyt råttent tre, dvs treet er mykt og det har blitt et hull i søylen.
Hva er den beste løsningen og renoveringen synes dere?
Kan man redde det på noen måte, dvs fylle det med noe materiale eller må man bytte hele søylen? Takk på forhånd!
Forsiden er i behov av renovering.
Nå til spørsmålet: søylen til venstre har 5 cm dypt og 15 cm høyt råttent tre, dvs treet er mykt og det har blitt et hull i søylen.
Hva er den beste løsningen og renoveringen synes dere?
Kan man redde det på noen måte, dvs fylle det med noe materiale eller må man bytte hele søylen? Takk på forhånd!
R
RalleB
Huseier
· Jönköpings län
· 1 167 innlegg
RalleB
Huseier
- Jönköpings län
- 1.167 innlegg
Jeg personlig hadde byttet søylen, det trenger ikke være vanskelig i det hele tatt, og har du ikke tommelen midt i hånden fikser du det selv.
Søylen holder taket over inngangen oppe, hvis en søyle råtner er det en risiko for at den knekker, og da kan taket rase. Og om du da er uheldig kan en del av fasaden bli med eller noen kan bli skadet.
Så valget er ditt om du kosmetisk vil fylle igjen og håpe det holder, eller bytte ut stolpen og kunne sove godt.
Søylen holder taket over inngangen oppe, hvis en søyle råtner er det en risiko for at den knekker, og da kan taket rase. Og om du da er uheldig kan en del av fasaden bli med eller noen kan bli skadet.
Så valget er ditt om du kosmetisk vil fylle igjen og håpe det holder, eller bytte ut stolpen og kunne sove godt.
Takk for svar og kommentar! Ja det blir trolig en hel renovering. Men vil undersøke mulighetene først, vet du om det går å bare bytte ut det skadede treverket, dvs 20-30 cm nedre delen? Eller er det bedre å bytte hele søylen?R RalleB skrev:Jeg personlig ville ha byttet søylen, det trenger ikke være vanskelig i det hele tatt og har dere ikke tommelen midt i hånden fikser dere det selv.
Søylen holder opp taket over inngangen, om en søylen råtner er det en risiko for at den brekker og da raser taket. Og er dere da uheldige så følger en del av fasaden med eller noen skader seg.
Så valget er ditt om du kosmetisk vil fylle igjen og håpe det holder eller bytte ut stolpen og kunne sove godt.![]()
Jeg gjorde nylig en lignende operasjon hjemme. Kjøp eller lån hjem en stempel for å midlertidig holde oppe taket: https://www.hornbach.se/shop/Stamp-160-290cm-max-1800kg/5069983/artikel-detaljer.html
Og fjern søylen for å sette dit en ny med tjærepapp eller lignende mot betongen.
Og fjern søylen for å sette dit en ny med tjærepapp eller lignende mot betongen.
Klikk her for å svare
