Jeg har planer om å gjøre inngrep på en bærende vegg i en borettslag og ville trenge en konstruktør for å utrede hva jeg kan/ikke kan gjøre, lage tegning til byggfirma/bygningsetaten/styret osv.

Noen som kan anbefale noen i Göteborg-området?

Oi, hva det ser ut til å være mangel på konstruktører i Göteborg. ;)

nikasp
Småjobber i Stockholm og Göteborg er ikke helt enkelt å få til. Håper ROT senkes ordentlig så kanskje det blir enklere hvis man vil kjøpe inn jobb.

Da det var en rungende stillhet så omformulerer jeg spørsmålet litt; finnes det noen som kan gi tips på hvordan/hvor man kan få kontakt med en konstruktør overhodet?

De firmaene jeg har kontaktet unngår enkeltstående småjobber, virker det som.

Hva er det du vil ha hjelp med? Finnes jo en hel del kompetanse her på forumet

Sjekk med Andreas på ecofront.se

Han regnet og laget konstruksjonstegninger til mitt hus, og han var god å ha med å gjøre. Huset står dessuten fortsatt ;)

Jeg takker alle for svarene så langt!

Jeg la også inn en forespørsel på BraByggare og fikk da kontakt med Jarmo på Jarli Consulting. Han har vært på stedet og inspisert osv og vi diskuterer nå hvordan vi skal gå videre.

Jeg kommer tilbake med en ny tråd når selve arbeidet osv begynner. :)

Oppdatering! Den innledende planen er å begynne selve byggingen/rivingen i november-desember, og ha alt ferdig før årsskiftet.

Hei!

Hvordan gikk det med hulltakingen? Hva kostet arbeidet til slutt?

Jeg planlegger å lage en døråpning i en bærende betongvegg (ca 15 cm tykk) og skulle trenge å få et bilde av hva arbeidet kan koste.

Minibygge skrev:
Hei!

Hvordan gikk det med hulltakingen? Hva kostet arbeidet til slutt?

Jeg planlegger å lage en døråpning i en bærende betongvegg (ca 15 cm tykk) og skulle trenge et bilde av hva arbeidet kan koste.
Det endte med at vi rev totalt 4+3 meter vegg av 25 cm tykk lettbetong, samt åpnet et 210x80 cm hull i en vegg av 25 cm tykk tegl.
Rivningsarbeidet inkludert bortkjøring av ca 3 tonn materiale tok 3 dager for 4 mann og kostet ca 40 000 kr (før rot).
Stål til bjelke/søyle bestilte jeg fra et mekanisk verksted og monterte selv; kostet ca 5000 kr.
Vår konstruktør tok ca 5000 kr for beregning/design/tegninger av konstruksjonen.

Nå er det jo ikke riktig dette du skal gjøre dog; betong krever helt andre forutsetninger enn lettbetong/tegl.
Hvor stor døråpning skal du lage, og vet du hva for bjelke etc du trenger å sette inn over døråpningen?

En standard 21x10 døråpning i 15cm betong lander rundt 10,000:- avhengig av hvor i landet det er.

Jeg gjør en slik åpning selv på 8 timer inkl. bortkjøring av betong og rengjøring.

Det hørtes jo ut som et mye større prosjekt enn mitt. Jeg ser for meg en ca 210*80 cm stor døråpning i betongveggen og vet ennå ikke om en bjelke trengs over åpningen. Jeg skulle ha behov for å finne en konstruktør i Stockholmsområdet som kan komme og se på betongveggen og lage beregninger/tegninger på konstruksjonen. Alle tips er velkomne!

Hvilket år er huset bygget?
15cm vegg er normalt ikke "bærende" i et betonghus av moderne utførelse.

Det er fra 70-tallet og det er bygget slik at innerveggene i betong er bærende

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.