11.024 lest ·
13 svar
11k lest
13 svar
Anbefal en konstruktør i Göteborg (for inngrep i bærende vegg)
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Jeg har planer om å gjøre inngrep på en bærende vegg i en borettslag og ville trenge en konstruktør for å utrede hva jeg kan/ikke kan gjøre, lage tegning til byggfirma/bygningsetaten/styret osv.
Noen som kan anbefale noen i Göteborg-området?
Noen som kan anbefale noen i Göteborg-området?
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Oi, hva det ser ut til å være mangel på konstruktører i Göteborg. 
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Da det var en rungende stillhet så omformulerer jeg spørsmålet litt; finnes det noen som kan gi tips på hvordan/hvor man kan få kontakt med en konstruktør overhodet?
De firmaene jeg har kontaktet unngår enkeltstående småjobber, virker det som.
De firmaene jeg har kontaktet unngår enkeltstående småjobber, virker det som.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Jeg takker alle for svarene så langt!
Jeg la også inn en forespørsel på BraByggare og fikk da kontakt med Jarmo på Jarli Consulting. Han har vært på stedet og inspisert osv og vi diskuterer nå hvordan vi skal gå videre.
Jeg kommer tilbake med en ny tråd når selve arbeidet osv begynner.
Jeg la også inn en forespørsel på BraByggare og fikk da kontakt med Jarmo på Jarli Consulting. Han har vært på stedet og inspisert osv og vi diskuterer nå hvordan vi skal gå videre.
Jeg kommer tilbake med en ny tråd når selve arbeidet osv begynner.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Oppdatering! Den innledende planen er å begynne selve byggingen/rivingen i november-desember, og ha alt ferdig før årsskiftet.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Det endte med at vi rev totalt 4+3 meter vegg av 25 cm tykk lettbetong, samt åpnet et 210x80 cm hull i en vegg av 25 cm tykk tegl.Minibygge skrev:
Rivningsarbeidet inkludert bortkjøring av ca 3 tonn materiale tok 3 dager for 4 mann og kostet ca 40 000 kr (før rot).
Stål til bjelke/søyle bestilte jeg fra et mekanisk verksted og monterte selv; kostet ca 5000 kr.
Vår konstruktør tok ca 5000 kr for beregning/design/tegninger av konstruksjonen.
Nå er det jo ikke riktig dette du skal gjøre dog; betong krever helt andre forutsetninger enn lettbetong/tegl.
Hvor stor døråpning skal du lage, og vet du hva for bjelke etc du trenger å sette inn over døråpningen?
Det hørtes jo ut som et mye større prosjekt enn mitt. Jeg ser for meg en ca 210*80 cm stor døråpning i betongveggen og vet ennå ikke om en bjelke trengs over åpningen. Jeg skulle ha behov for å finne en konstruktør i Stockholmsområdet som kan komme og se på betongveggen og lage beregninger/tegninger på konstruksjonen. Alle tips er velkomne!
Klikk her for å svare