Skal bygge et isolert rom-i-rommet og i veggsvillene skal jeg bruke sånne vinkler i stål (L-formede) for å feste svillene med. Noen sa at det er bedre for å unngå sprekker osv. I stedet for å skråspikre.
Men så til mitt veldig enkle spørsmål. Skal man skru eller spikre fast L-profilene?
I så fall hvilken type spiker eller skrue? Mener å huske at man bruker ankerspiker eller noe sånt.
Det er 45x70 sviller jeg skal ha (om det sier noe om valget av skrue eller spiker).
Men så til mitt veldig enkle spørsmål. Skal man skru eller spikre fast L-profilene?
I så fall hvilken type spiker eller skrue? Mener å huske at man bruker ankerspiker eller noe sånt.
Det er 45x70 sviller jeg skal ha (om det sier noe om valget av skrue eller spiker).
Et amatør svar på amatørspørsmålet:
Jeg ville skråspikre med 3", det er både raskt og enkelt. OM jeg likevel brukte vinkler ville jeg skru dem, med hva spiller ikke så stor rolle, men det finnes ankarskruv å kjøpe.
Jeg ville skråspikre med 3", det er både raskt og enkelt. OM jeg likevel brukte vinkler ville jeg skru dem, med hva spiller ikke så stor rolle, men det finnes ankarskruv å kjøpe.
For å unngå at lektene sprekker, og fordi jeg generelt er så klønete med å spikre på skrå, pleier jeg å forbore lekten. Pleier å fungere bra og blir mye lettere å spikre... men boret må ikke være for tykt (jeg pleier å bruke et par mm tynnere enn spikeren) og ikke gå inn i lekten man spikrer mot, for da sitter det dårligere.
Det Staffan1 lurer på er vel hvordan han skal feste spikbeslagene? Du skal bruke ankerspik eller ankermutter. Ankermutter har den store fordelen at man lett kan endre om man får noe på feil sted. Det er heller ikke så gøy å spikre oppover på vinklene som er i taket. Altså - det er ankermutter du skal skaffe. Finnes hos alle byggevareforhandlere.
Det gjør det ikke hvis man gjør det riktig..... :Staffan1 skrev:
Ankarskruer har forresten Biltema i sortimentet nå igjen, der kan de rakkerne kjøpes billig.
Farzan skrev:
Vel, å forklare det i tekst er jo ikke så lett. Men hvis man prøver å skråspikre et par ganger, lærer man raskt hvilken vinkel og avstand fra kanten som fungerer. Jeg pleier å slå inn to spiker fra den ene siden, og en fra den andre. Jeg pleier også å spikre med en brattere vinkel enn 45 grader.
...det blir også veldig mye enklere om man først slår inn spikeren helt rett noen millimeter (så den får litt feste), deretter vinkler man den til ønsket vinkel og spikrer videre. Men det er kanskje selvfølgelig, hva vet jeg. Også et bra "triks" om man skrå-skruer.