Hei. På vårt hus har vi en ark med balkong i andre etasje. Balkongen har aluzinkplater på gulvet. For noen år siden la vi papp+gitter her og monterte et glassrekkverk. Vi har nå sett at på noen steder har platene fått overflaterust/oksidering. Har nå fjernet glassrekkverket og gitteret for å kunne gjøre det på nytt. Har dere tips på hvordan vi kan gjøre dette om igjen uten å få samme problem? Å rive bort platene ville medføre stort prosjekt (de går bak fasaden) + koste mye penger, så vi vil helt unngå det. Noen tanker vi har.. slipe bort rusten, male med rustbeskyttende maling+overflatemaling? Legge papp over hele? Etter det trenger vi en ny løsning og uten trykkimpregnert gitter som vi mistenker er en del av problemet (har fått høre nå at aluzink og trykkimpregnert ikke går sammen). Komposittgitter er en tanke. Noen tips?

Mvh/Mikael

• Bilde av en balkong sett gjennom et vindu, med treplanker og planter rundt. Det er et glassrekkverk og litt snø på gulvet.
  • Utsikt fra en balkong med aluzinkplåt på gulvet. Det er synlig rust/oksidering på metallet. En snølagt hage kan ses i bakgrunnen.
Problemet er nok at trallen har gnidd bort overflatebehandlingen..

Violina Violina skrev:
Problemet är nog att trallen gnidd bort overflatebehandlingen..
Nei problemet er at aluzink er et skitmaterial som knapt går sammen med seg selv.. Har sett flere slike eksempler som ts, bare verre.. Det trives ikke med puss, trykt virke...

• Liker
Noramasen og 1 annen
  • Laddar…
ArcelorMittal dokument viser tabell over kompatibilitet mellom ulike metaller som aluminium, aluzink, bly, og hvordan de reagerer med andre materialer.

Takk for ditt svar Rickard. Rickard, har du noen tips på hva vi kan gjøre? Vil helst ikke rive bort alt.

plåtrickard plåtrickard skrev:
[bilde]
Man ser ikke i bildet hva de forskjellige tegnene i tabellen betyr.

M mickeolsson skrev:
Takk for ditt svar Rickard. Rickard, har du noen tips på hva vi kan gjøre? Vil helst ikke rive bort alt.
Dessverre ikke, mer enn absolutt ikke slipe voldsomt, platen er bare 0,6mm tykk.
Hvor gammelt er taket? Jeg ville nok ha anbefalt blymønje på rusten, en bra primer på hele taket og to lag ferdigfarge. Om dere så vil ha terrassebord igjen, så sett solpanels falsfester og bygg fra, slik at det ikke blir direktekontakt igjen.
Men jeg vet ikke hva produsenten anbefaler i slike tilfeller.

K Kane skrev:
Man ser ikke i bildet hva de forskjellige tegnene i tabellen betyr.
Nytt forsøk.. Tabell som viser anbefalt bruk av Arcelormittal plater i kontakt med ulike metaller og materialer, inkludert aluminium, bly, og zink.

• Liker
David-O og 3 andre
  • Laddar…
Ser i tabellen at papp kan være et problem. Vi hadde lagt papp mellom plate og regler for å løfte litt fra platen og unngå direktekontakt. Det var der det var som verst, virker som at papp kan vi ikke ha.

Dessverre ikke, mer enn absolutt ikke slipe voldsomt, platen er bare 0.6mm tykk.
Hvor gammelt er taket? Jeg hadde nok anbefalt blymönja på rusten, en god primer på hele taket og to strøk ferdigfarge. Om dere så vil ha terrasse igjen så sett solpanel falsfester og bygg derfra, slik at det ikke blir direkte kontakt igjen.
Men jeg vet ikke hva produsenten anbefaler i slike tilfeller
Taket er ca 7 år. Terrassen er cirka 5 år. Bra tips med falsfester, det skal jeg sjekke ut.

• Liker
plåtrickard
  • Laddar…
Nytt försök.. [bilde]
Holder på å undersøke malingsalternativ, men Om vi må bytte ut plåten, hvilken plåt hadde du anbefalt, som holder og som helst er lik Aluzinken

Sinkmagnesium (fast hvordan den er om 10 år vet jeg ikke..) skal etterfølge aluzink typ..
Eller vanlig lakkert plate, sølvmetallisk finnes

Ren Aluminium er ganske populær på vestkysten vet jeg.. Dog ikke så innsatt i den

Ren Aluminium er ganske populær på vestkysten vet jeg.. Dog ikke så innsatt i den
Takk for all input. Vi vurderer også å rive bort platemetallet og bruke papp for å slippe å bekymre oss for lignende problemer i fremtiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.