Hei. På vårt hus har vi en ark med balkong i andre etasje. Balkongen har aluzinkplater på gulvet. For noen år siden la vi papp+gitter her og monterte et glassrekkverk. Vi har nå sett at på noen steder har platene fått overflaterust/oksidering. Har nå fjernet glassrekkverket og gitteret for å kunne gjøre det på nytt. Har dere tips på hvordan vi kan gjøre dette om igjen uten å få samme problem? Å rive bort platene ville medføre stort prosjekt (de går bak fasaden) + koste mye penger, så vi vil helt unngå det. Noen tanker vi har.. slipe bort rusten, male med rustbeskyttende maling+overflatemaling? Legge papp over hele? Etter det trenger vi en ny løsning og uten trykkimpregnert gitter som vi mistenker er en del av problemet (har fått høre nå at aluzink og trykkimpregnert ikke går sammen). Komposittgitter er en tanke. Noen tips?
Mvh/Mikael
Mvh/Mikael
Bedreviter
· östergötland
· 2 783 innlegg
Bedreviter
· östergötland
· 2 783 innlegg
Takk for ditt svar Rickard. Rickard, har du noen tips på hva vi kan gjøre? Vil helst ikke rive bort alt.
Bedreviter
· östergötland
· 2 783 innlegg
Dessverre ikke, mer enn absolutt ikke slipe voldsomt, platen er bare 0,6mm tykk.M mickeolsson skrev:
Hvor gammelt er taket? Jeg ville nok ha anbefalt blymønje på rusten, en bra primer på hele taket og to lag ferdigfarge. Om dere så vil ha terrassebord igjen, så sett solpanels falsfester og bygg fra, slik at det ikke blir direktekontakt igjen.
Men jeg vet ikke hva produsenten anbefaler i slike tilfeller.
Bedreviter
· östergötland
· 2 783 innlegg
Ser i tabellen at papp kan være et problem. Vi hadde lagt papp mellom plate og regler for å løfte litt fra platen og unngå direktekontakt. Det var der det var som verst, virker som at papp kan vi ikke ha.
Taket er ca 7 år. Terrassen er cirka 5 år. Bra tips med falsfester, det skal jeg sjekke ut.plåtrickard skrev:
Dessverre ikke, mer enn absolutt ikke slipe voldsomt, platen er bare 0.6mm tykk.
Hvor gammelt er taket? Jeg hadde nok anbefalt blymönja på rusten, en god primer på hele taket og to strøk ferdigfarge. Om dere så vil ha terrasse igjen så sett solpanel falsfester og bygg derfra, slik at det ikke blir direkte kontakt igjen.
Men jeg vet ikke hva produsenten anbefaler i slike tilfeller
Bedreviter
· östergötland
· 2 783 innlegg
Sinkmagnesium (fast hvordan den er om 10 år vet jeg ikke..) skal etterfølge aluzink typ..
Eller vanlig lakkert plate, sølvmetallisk finnes
Eller vanlig lakkert plate, sølvmetallisk finnes
Bedreviter
· östergötland
· 2 783 innlegg
Ren Aluminium er ganske populær på vestkysten vet jeg.. Dog ikke så innsatt i den
Klikk her for å svare