Vårt 60-tallshus har følgende veggkonstruksjon, listet fra innsiden og ut:
Gyproc gipsplater med aluminiumsfolie-kledd utside, deretter 95mm stenderverk og mineralullplate, og ytterst en eternittplate.

Planen er å bytte ut eternitten med trepanel og samtidig legge på litt mer isolasjon.

Antar at aluminiumsfolien er ment å fungere som fuktspærre. Gjør den egentlig det? Når vi nå tar ned fasaden utenfra, får vi en god fuktspærre hvis man bare passer på at aluminiumsfolien er hel, og med tape eller fugemasse sørger for å fikse eventuelle uttettheter? Eller skal man prøve å få inn byggfolie på noen måte?

Jeg henger meg på denne tråden og løfter den fordi jeg har et lignende problem...

Jeg holder på å renovere en toalett (huset bygget 1968) og rev i går alt gips for å legge ny el, nye vindussmyger, m.m. Gipset mot ytterveggen var slik gyproc aluminiumskledd gipsplate (som trådskaperen snakker om) og jeg lurer nå på hvordan jeg skal få det hele tett når jeg setter opp den nye gipsen. Holder det å legge vanlig bygplast bak de nye gipsplatene jeg setter opp og forsøke å få den overlappet med platene som sitter igjen? Jeg kommer ikke til for å tape eller stifte fast plasten. Hvordan gjør jeg ellers?

Takk for svar,

/Thomas

Kunne vi vekke liv i denne tråden igjen? Lurer på hva ovenstående lurer på.

Ingen som er sugen?

Jeg er også usikker på aluminiumkledd gips, har det i taket mot vinden og trenger å komplettere da jeg har tatt ned en vegg. Hvordan gjøre?

• Tak med avrevet gipsplate som viser treunderlaget under, samt hvite gipsplater rundt åpningen.
Hvordan gjorde dere?
Jeg trenger også å tette byggplast mot eksisterende gipsplater med aluminiumbekledd utside

R
Typisk at ingen har svar. Vi har nettopp støtt på de samme funderingene.

R RundBerg skrev:
Typisk at ingen har svar. Vi har nettopp støtt på de samme funderingene.
Jeg byttet ut alle takplatene med aluminumbelagt gips mot plast + ny slissepanel og ny gips.

Tror aluminiumsbekledningen fungerer dårlig som fuktbarriere. Der er ingen tetting mot vegg f.eks., og ingenting mellom hver plate heller.

Hvis man skal tette mot slike plater må man nok bare forsøke å teipe så godt det går med den grønne teipen.

Z zensurfer skrev:
aluminiumfolien
var til for å reflektere tilbake varmen

tttomten tttomten skrev:
Jeg er også fundersam på aluminiumskledd gips, har det i taket mot vinden og trenger å komplettere da jeg har tatt ned en vegg. Hvordan gjøre?
Etter litt fundering så tok jeg bygningsplast og stiftet opp og deretter dro jeg en streng latex som tetting mot platen. Deretter en gipsi, sparkel og maling.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.