Skal bygge balkong ca 3x6m på øvre etasje på min sokkelvilla. Jeg skulle helst unngå impregnert tredekke siden det blir stygt og krever vedlikehold. I tillegg vil jeg ikke drive med treolje nær min hvitpussede fasade. Helst skulle jeg ønske en betongkonstruksjon, men den blir både komplisert og dyr. Balkongen må stå på søyler ca 3m høye. Horisontale krefter kan tas opp gjennom festejern i veggen.
Har noen prøvd følgende:
Bærende konstruksjon i limtre (billig på Byggmax).
Oppå dette legger jeg rupanel 22mm, OSB-plate ca 16 mm og deretter en vanntett membran. Oppå membranen legger jeg WAB fibercementplate og deretter utendørsfliser eller skifer.

Kan det være et alternativ for andre som er lei av impregnert tre? Stive opp eksisterende dekk med flere bjelker, legge på OSB for å stive opp og spre lasten, legge på et tett lag for at fukt ikke skal trenge ned til OSB og oppå dette en fibercementplate for å få et "dødt" underlag for utendørs fliser/cementplater.

Har noen prøvd noe lignende?
Kommer det til å fungere?
Hvis man finner billige utendørsfliser og fibercementplater trenger det ikke å bli spesielt dyrt.

Comments anyone?

Jeg hadde ikke blandet inn noe OSB i en sånn konstruksjon....

Takk for bra synspunkter.
Kanskje er det klokt å unngå OSB... Tenkte mest på å få distanse i Sandwich konstruksjonen, men kanskje er risikoen for at den suger fukt for stor. Strølekt med cc 200? Det føles som at det er viktig at "platen" blir stiv. Pris og vekt er andre viktige faktorer...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.