Hei! Holder på å bygge inn rørene i kjelleren i en "boks" og har noen tanker å diskutere.

Problemet jeg har støtt på er at rekken med rør gjør at avstanden mellom stenderne blir CC80 som mest, så gips er uaktuelt.

Vanligvis ville det naturlige valget ha vært å bruke lekter mellom stenderne for deretter å sette gips på disse. Men de 2,8 cm lektene bygger, ville gjort avslutningen mot døren mindre pen, så jeg leter etter alternativer.

Å få inn flere stendere mellom rørene går, men det ville vært vanskelig siden det er trangt å komme til mellom, og CC-avstandene ville fortsatt overstige anbefalingene noe (~40-45).

Så jeg lurer på om det finnes alternativer til gips som tåler en større CC-avstand uten at det risikerer å bøye seg over tid? Er det noen som har erfaring med andre plateprodukter? Ville for eksempel MDF tåle CC80 i horisontal stilling?

Eller er det å lekte opp mellom stenderne den eneste riktige løsningen?

• Rør i en kjellerhimmel med målebånd som viser avstand mellom dem, samt treplanker og gipsplater.
Sist redigert:
Lime doble lag gips.
Alt OSB/plyfa + gips.

Ser likevel ut som at du burde kunne få inn en tynnere regel mellom rørene så cc blir mindre, noe som er bra uansett om du kjører enkel eller doble plater.

Alt kommer med tiden til å bue litt. Men hvis du ikke har krav på brannsikring kan du bruke plywood eller OSB f.eks. Det vil bue betydelig mindre enn gips. MDF blir nok veldig tungt.

Jeg vet ikke om Huntonit har takplater med cc 800 mm? De har med cc 600 mm.

A
hvorfor monterer du ikke bare en hattprofil mellom stenderne og deretter gips på det så er problemet løst?

Mazen Mazen skrev:
Lime doble lag gips.
Alternativt OSB/plyfa + gips.

Ser uansett ut som du burde kunne få inn en tynnere regel mellom rørene så cc blir mindre, noe som er bra uansett om du kjører enkel eller doble plater.
Lener mot å trykke inn en regel til, men selv da ville største avstanden bli ~450.

Har du erfaring med doble gips, høres interessant ut.

Bart Bart skrev:
Alt vil over tid bue litt. Men hvis du ikke har krav på brannsikring, kan du bruke kryssfinér eller OSB for eksempel. Det vil bøye seg betydelig mindre enn gips. MDF blir nok veldig tungt.

Jeg vet ikke om Huntonit har takplater med cc 800 mm? De har med cc 600 mm.
Finnes det noen retningslinjer for OSB/kryssfinér angående hvilken CC de ville tåle?

Så litt på Huntonit, men som du sier, finner ingenting som tåler 600.

A Aunty skrev:
hvorfor monterer du ikke bare en hattprofil mellom stenderne og deretter gips på det så er problemet løst?
Usikker på hva som menes med "hattprofil", gjetter på stender mellom stenderne og en forankring i taket?

Avviste dette så det ville vært nødvendig å bygge i høyden for å få det til å fungere da stenderne er kant-i-kant med det rør som stikker ned lengst.

Fantes mange løsninger som er enklere enn det jeg heller mot (flere stendere og doble plater), men centimeterne teller iom døren. :)

A Anders.83 skrev:
Har du erfaring med dobbel gips, høres interessant ut.
Bare fra konstruksjon av en slisse rundt et stående avløpsrør, der jeg limte sammen en boks med doble lag gips (tror jeg brukte et gulvlim mellom platene og vanlig monteringslim til skjøtene), men den ble stum. Og ingen skruer ble brukt.
Kan du få inn en smalere regel imellom ville jeg isåfall kjørt på.. i verste fall må du lime på en plate til.

Er det virkelig trangt om målene kan en k-plyfa 12 mm med en limt 6mm rehabgips være et alternativ. (Gipset tenker jeg for å lettere male/tapetsere.
Ellers om du kan droppe gipset helt og sette en tykkere dekkevev)

A
A Anders.83 skrev:
Usikker på hva som menes med "hatprofil", gjetter på regel mellom reglene og en forankring i taket?

Dømte ut dette så det ville trenge å bygge på høyden for å få det til å fungere da reglene er kant-i-kant med det rør som stikker ned lengst.

Fantes mange løsninger som er lettere enn det jeg lener mot (flere regler og doble plater), men centimeterne teller iom døren. :)
men det du taper med en hattprofil eller spredt er 25mm, og du får en konstruksjon som fungerer utmerket.
dessuten taper du i praksis likevel mindre siden du tenkte å bruke dobbeltgips.
Da bygger hattprofil + 1 lag gips 12mm mer enn 2 lag gips.

Går det ikke å sette en langsgående regel mellom rørene festet i taket?
Protte

Jeg gjetter at Ultraboard funker men har ikke kontrollert det. Hvis ikke annet kan du sette fester som stikker frem mellom rørene og skru direkte gjennom platen.

Kan du ikke kjøre med 22mm råspont som gles? Og cc 30.

Skru gipsen på cc800 du det funker sikkert det med

Ble at jeg kløvde noen reglar og regelte opp mellom rørerne. Selv om dimensjonene ikke ble som man ønsker, avlaster de likevel tenker jeg. Får vi bare krysse fingrene for at det fungerer i lengden. Takk for alle svar.

• Liker
Mazen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.