Hei,
Vi har nettopp renovert gangen vår på kanskje 10 kvm, vi brukte "cover-up" på de veggene som var virkelig slitte. Nå tenkte vi å gi oss i kast med stuen, vi har tapet fra før som begynner å løsne i skjøter og kanter, men veggene har ikke like mange skavanker som i gangen. Finnes det noe billigere alternativ vi kan bruke her på veggene i stedet for "cover-up"?
Stuen er ca 36-40 kvm, så å kjøpe mange dyre ruller av "cover-up" har vi ikke budsjett til.
 
Det går an å bruke grålumppapp
 
  • Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det går å bruke grålumppapp
Er ikke det brannfarlig?
 
F fribygg skrev:
Det går att använda grålumppapp
Å lime på veggene mener du da?

De må se så jækla b ut
 
Malinamator Malinamator skrev:
Hei,
Vi har nettopp renovert gangen vår på kanskje 10 kvm, vi brukte cover-up på de veggene som var skikkelig slitte. Nå tenkte vi å gå løs på stuen, vi har tapet fra før som begynner å slippe i skjøtene og kantene, men veggene har ikke like mye skavanker som i gangen. Finnes det noe billigere alternativ vi kan bruke her på veggene enn cover-up?
Stuen er ca. 36-40 kvm, så å kjøpe mange dyre ruller av cover-up har vi ikke budsjett til.
Billigste for deg:

Høvle tapetskjøtene med en kniv i helt utfelt posisjon

Kjøp sparkel på byggmax, sparkel 2-3 ganger på tapetskjøtene og slip mellom HVER sparkling

Grunn med en skikkelig grunning 1 gang, så dekkfarge 2 ganger

Skal man være enda mer seriøs, bredsparkle 2 ganger, men det blir både dyrere og mer arbeid

Mvh maleren
 
  • Liker
BirgitS og 2 andre
  • Laddar…
Malinamator Malinamator skrev:
Er ikke det brannfarlig?
Neppe mer brannfarlig enn pappen på gipsplater eller vanligpapirtapet, selv har jeg det i tømmerhus fra 1800-tallet.
 
L Lechuza skrev:
Att lime på veggene mener du da?

De må se så jækla b ut
Det kommer vel an på miljøet? I riktig hus ville jeg si at det er skikkelig fint, mange byggnadsvårdare bruker jo lumppapp.
 
F fribygg skrev:
Det kommer vel an på miljøet? I rett hus ville jeg si at det er skikkelig stilig, mange bygningsbevare bruker jo lumppapp.
Okei, ja jeg googlet akkurat noen bilder. Hadde man laget en fondvegg og hatt den umalt, kunne det ha sett kult ut.

Men malt grålumpapp syntes jeg i alle fall så veldig trist ut.
 
Søk på renoverings tapet. Finnes masse alternativer Cover-UP (fiona virker å koste rundt 320:-/10m. Easycover fra duri mellom 220-268. Lavprismærker som Nyans fra 160:-

Personlig er jeg skeptisk til alle renoveringstapeter, men søsteren var fornøyde, tror de brukte Easycover. Det er jo dog en form for "juks renovering". En måte å gjøre det ganske enkelt, men til gjengjeld koster det. Det riktige er jo å fjerne den gamle tapeten og sparkle. Bedre, men betydelig mye mer jobb.

En bøtte sparkel, for eksempel becker, koster 230:- du kommer til å trenge 5-6 bøtter (regner med at du kan ha opp til 50-60m2 veggareal. Litt verktøy, slip, kanskje en tapetdampmaskin. Så burde du lande rundt 2000:-, og masse svette.

Med renoveringstapet trenger du jo også ca 6 ruller, pluss lim, mao i prinsippet samme kostnad, om man tar mellommodellen Easycover. Jeg hadde aldri spart inn og tatt den billigste.

Konklusjonen er at det går ikke å gjøre det billigere enn med renoveringstapet. Men man kan gjøre det bedre, om man har energien, og bred sparkel.
 
Sist redigert:
  • Liker
Malinamator og 1 annen
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Okei ja googlet nettopp noen bilder. Hadde man laget en fondvegg og hatt den umalt hadde det kunnet se kult ut.

Men malt grålumpapp syntes ihvertfall jeg så veldig trist ut.
Stenkmalt eller sjablongmalt lumppapp synes jeg passer fint i 1800-tallsmiljøer, det kan se for dårlig ut om noen gipser en slik vegg.
 
Malinamator Malinamator skrev:
Hei,
Vi har nettopp renovert gangen vår på kanskje 10 kvm, vi brukte cover-up på de veggene som var virkelig slitte. Nå tenkte vi å gi oss i kast med stuen, vi har tapet fra før som begynner å løsne i skjøter og kanter, men veggene har ikke like mye skavanker som i gangen. Finnes det noe billigere alternativ vi kan bruke her på veggene i stedet for cover-up?
Stuen er ca 36-40 kvm, så å kjøpe mange dyre ruller med cover-up har vi ikke budsjett til.
Hvor gammelt er huset? Tenker du å ha veggene malt eller tapetsert?
 
F fribygg skrev:
Hvor gammelt er huset? Tenker du å male eller tapetsere veggene?
Fra 1960 ish og vi tenkte å male veggene :)
 
Malinamator Malinamator skrev:
Fra 1960 ish og vi tenkte å male veggene :)
I 60talls hus er det nok ganske uvanlig med grålumppapp, men det er en mulighet.
 
L Lechuza skrev:
Billigste for deg:

Høvle tapetskjøtene med en barberbladkniv i helt utfelt posisjon

Kjøp sparkel på byggmax sparkel 2-3 ganger på tapetskjøtene og slip mellom HVER sparkling

Grunn med en skikkelig grunning 1 gang og deretter dekkmaling 2 ganger

Skal man være enda mer seriøs, helsparkle 2 ganger, men det blir både dyrere og mer slitsomt

Mvh maleren
Takk for bra alternativer! De hadde ikke slått oss, vår tanke var jo rive ned all tapet, sLiPe massooor, cover-up å maling, men ditt alternativ høres jo både billigere og lettere ut arbeidsmessig.
 
F fribygg skrev:
I 60talls hus er det nok ganske uvanlig med grålumppapp, men det er en mulighet.
Ja, når jeg googlet bildene likte jeg dog at det ble litt struktur i malingen? Vi har ingenting imot at det skjer litt på veggene. Likte nesten stilen på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.