Hei!
Huset vi bor i ble drenert på 70-tallet, og vi har fått litt fuktgjennomslag i kjellerveggene. Problemet er at den ene veggen i kjelleren også er, så å si, en forlengelse av støttemuren som også går i tomtegrensen mot naboen. Så man kan si at på andre siden av vår kjellervegg er naboens mark. Forsøker å vise med et vedlagt bilde... For å drenere den siden må vi altså gjøre stor inngripen på naboens tomt og kostnader for å gjenopprette det (om vi i det hele tatt får gjøre dette for dem). Derfor prøver jeg å finne alternative løsninger til drenering.
Jeg har tenkt litt, og som jeg har forstått det, så gjør det ingenting om betongen er fuktig egentlig, bare fukten kan vandre gjennom den. Stemmer det? Kunne man da på en eller annen måte sette opp en platonmatte på veggen og kanskje noen mekanisk ventilasjon som ventilerer i luftspalten som blir mellom platonmatten og betongveggen. Deretter reise opp (med stålstendere og isolere) for å montere veggplater (i gips). Tror dere det kunne funke?
Så også noe som kalles for Penetron som er en metode/system for kapillær vanntetting av betong. Dette skal tette, men likevel være diffusjonsåpen. Kan det være noe?
Så også dette... en teknikk for, innvendig, å korrigere problem med lekkende vegger:
http://www.leak-proof.com/interior_weeping_tile.htm. Kan det være noe?
Så tenkte jeg litt vilt om at man skulle kunne støpe inn gulvvarme på veggene. Da bør man få en varm og tørr vegg i kjelleren. Det er sikkert mange ulemper med dette. Men jeg kan for lite om dette for å se disse ulempene. Men kan dette være noe?
Jeg vet at ingenting går opp mot utvendig drenering og isolering, men hva finnes det av andre alternativer? Som kanskje ikke er like bra... men nesten

)
Takknemlig for alle mulige tips jeg kan få!
Hilsener
/Robban