Hei!

Vi skal bygge en overbygd terrasse på baksiden av vårt teglsteinshus som ble oppført i 1964.

Terrassen skal løpe langs stuen vår som ligger inntrukket ca. 1,3 meter i fasaden, og siden vi har en fin utsikt over engene inn mot sentrum, vil vi ha så lite som mulig som forstyrrer utsikten. :)

Terrassens mål skal være 7m bred og ca. 3m dyp (i tillegg til de 1,3 m som i dag er inntrukket i fasaden), en total overflate på ca. 30 kvm. Taket vil ha Plannjas Modern som bekledning og skal ha et innvendig tak med innfelt belysning. Siden vi ønsker et tak som ser lett og moderne ut, vil vi at taket skal være så "tynt" som mulig. d^_^b

Nå til vår utfordring:
Hvis vi regner på Moelvens side der man kan gjøre beregninger på limtre, får vår terrasse følgende forslag:

7m lang, 3m dyp, 2 søyler: bjelke 90x360 eller 115x360 (nedbøyning 46 hhv. 36mm). Takbjelker LT 42x180 eller 95x180 (nedbøyning 11 hhv. 5mm).
Totalt en taktjokke på ca. 360+180+22+22+?= ca. 600mm, hvilket ikke føles så lett og moderne :(

Vi kan også velge å ha tre søyler og får da følgende forslag:
Bjelke 115x180 eller 56x225. Takbjelker LT 42x180 eller 95x180 (nedbøyning 11 hhv. 5mm).
Totalt en taktjokke på ca. 180+180+22+22+?= ca. 450mm, hvilket heller ikke føles så lett :S

Kan man i stedet for limtre velge å bygge med stålbjelker? Søyler og bjelker tenker jeg på? HEA eller lignende? Hvor kan jeg finne informasjon/beregningsmodeller så jeg kan se hvor kraftige bjelker som kreves?

Finnes det muligens noen på forumet som har erfaring med lignende bygg eller som vil dele sin kunnskap? :)

Takk på forhånd!

Hei igjen!

Jeg har forsøkt å illustrere hvordan vi har tenkt oss at terrassen skal se ut.
Stuen ligger noe tilbaketrukket i fasaden og der finnes det i dag en smal uteplass under tak (1,3x7m) og vi vil altså lage en taket terrasse langs hele stuen.

Ingen som har kloke tanker om hvordan vi kan realisere terrassen uten å få for mange søyler/stolper som stjeler vår utsikt? :S

• Plantegning av hus med markert uteområde for planlagt takoverbygd terrasse ved stue. Viser eksisterende rom som stue, kjøkken og bad.
Det går sikkert an å gjøre slik som du ser for deg, men du bør ta kontakt med en konstruktør for å få riktige dimensjoner.

Men hvorfor fester du ikke takbjelkene i bærbjelken med bjelkesko. Da blir ikke taket så mye tykkere enn bærbjelkens tykkelse, dvs 180 mm. Å begynne å styre med stålbjelker for et terrassetak virker ganske omstendelig, kanskje også dyrt.

daviden skrev:
Men hvorfor fester du ikke takbjelkene i bjelkelaget med bjelkesko? Da blir ikke taket mye tykkere enn bjelkelagets tykkelse, altså 180 mm.
Hmm... Men hvordan skal jeg gjøre med takutstikket da? Jeg vil IKKE ha en kasse som klamrer seg fast til huset. Terrassetaket skal føles lett og gi et luftig inntrykk, og for å skape den følelsen bør nok takutstikket være minst 30 cm rundt om? :S

Hake ut takbjelkene, det holder med 45. Da blir det 180+45. Jeg har selv bygget et forråd i sommer som er 4,5*7,8m med 180*42 limtre takbjelker som jeg har hakket ut så takkanten kun er 45 høy og 30cm lang.

Tjacko skrev:
Haka ur takbjalkene, holder med 45. Da blir det 180+45. Jeg har selv bygget en bod i sommer som er 4,5*7,8m med 180*42 limtre takbjelker som jeg har haket ut så takfoten kun er 45 høy og 30cm lang
Ja, det ville jo vært en mulig løsning...
Holder det med 45mm over bærelinjen da? Altså, klarer takbjelken å holde takutspringet oppe når snø og is begynner å samle seg på taket? :S

MaWa71 skrev:
Ja det ville jo vært en mulig løsning...
Holder det med å ha 45mm over bærebjelken da? Altså, klarer takkonstruksjonen å holde takutstikket oppe når snø og is begynner å samle seg på taket? :S
Jeg har ikke beregnet det, det blir første vinteren i år så vi får se :P
Men 0,3m utstikk er ikke mye, og jeg har veldig vanskelig for å tro at det ikke vil fungere. Dog bør du feste bjelkene med bjelkesko så de ikke sprekker.

Innså at jeg har glemt å gi tilbakemelding.. Byggesøknaden gikk ikke gjennom, så forrige sommer ble det i stedet montert en 30kvm stor terrassemarkise over tredekket som vi bygde.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.