Her kommer to spørsmål om mitt terrassegulv som vil gå langs husets hele vestside. Jeg tenker å grave ut og fylle med grus og deretter legge sementplater. På disse takpapp og så lekter. Min tomt skråner, så på venstre side av uterommet blir det antageligvis litt mer lekt eller justering med plastføtter. Jeg vil helst ikke skru i huset og tenker at gulvet skal ligge fritt med en liten spalte mot fasaden. (Huset står både på krypkjeller og støpt plate.) Gulvet blir som lavest ca 20 cm over bakken og som høyest ca 30 cm. Huset er ca 20 m "langt" og gulvet vil følge dets konturer fra gang til høyre til vaskerommet til venstre. Vi vil ha alt sammen på samme nivå. Senere legger vi trapperepos foran dørene.

Spørsmål:
1) Vil gulvet ligge stabilt eller trenger det å "låses" med støpte fundamenter? Finnes det andre måter å sikre gulvet fra å bevege seg? Eller holder det med egen vekt?

2) Nederdelen av fasader utsettes jo for vann og snø, og man pleier å si at en tredekke skal ligge et stykke lavere enn nederkanten på fasadens bord. Vårt hus ligger dessverre lavt i forhold til bakken, og et gulv kan ikke gjerne ligge under fasadens nederkant. Følgelig trenger gulvplankene å møte veggen et stykke opp (2-4 cm). Min tanke er da å sette en plate som dekker nederdelen av disse bordene samt kappe låspaneulsbordene over platen. Da kan vann i det minste ikke trenge inn mellom gulvet og panelet. Den lille mengden vann som renner langs låsepanelebordene vil dryppe ned på platen og renne unna. Dette er gjort på østsiden av huset hvor det har stått uten problemer i ca. 8 år. En grunn til at det ikke har blitt noen problemer, kunne være det store takutstikket som huset har. Dryppet kommer ikke så nært veggen. Noen synspunkter?
Se bilder!

• Rød trevegg med vertikale panelbord og en svart metallbeslag nederst som møter et horisontalt treterrassedekk. En rake står ved siden.
  • En hvit trelist, rød vegg, og metallplate som beskytter nedre del av veggbrød fra vann, sett på uterom med tregulv.
  • Rød enebolig med svart tak og store vinduer, omgitt av plen og trær. Klar blå himmel i bakgrunnen.
  • Regel med målebånd på betongbelagt underlag ved siden av rødmalt trevegg og hvit overflate. Uteromsprosjekt under planlegging.
  • Rød husvegg med hvit sokkel og en målestokk som viser avstand fra grunn til panel. Rullestein og gress ved husets fundament.
  • Rød kledning av et hus med store vinduer mot en ujevn plen. En svart nedløpsrør ved siden av terrassen. Byggematerialer ligger på gresset.
  • Rødt hus med hvite karmer og inngangsdør, gressplen foran. Utestue med store vinduer til høyre. En lyskilde lyser opp veggen.
  • Rød trehusvegg med hvit karm rundt vindu, hvitt tak under takutstikk, trappetrinn, en stige og en klappstol på en treterrasse.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.