47.640 lest ·
31 svar
48k lest
31 svar
Altan i uimpregnert trevirke, sprøtt?
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 268 innlegg
Jeg har bygd med kjernefuru! Det var tungt = Kåda og harpiksholdig! Beskytter seg selv da! Det har grånet pent! Med litt olje og en eventuell kiselbehandling så holder det lenge.
Man kan nok stille spørsmål ved at det er miljømessig bedre å olje hvert år sammenlignet med trykkimpregnert. Trykkimpregnert inneholder metallsalter som er i prinsippet ugiftig for mennesker i de mengder som kan lekke ut, og stort sett holder det seg på plass i trevirket under hele konstruksjonens levetid. Å olje derimot innebærer at man sprer aromatiske hydrokarboner i miljøet som ikke er helt ufarlige.
I praksis er nok begge måtene stort sett helt ufarlige for brukeren. Hvor dårlig det er for miljøet generelt avgjøres nok først og fremst av hvordan man håndterer det trykkimpregnerte virket den dagen det er på tide å rive det.
I praksis er nok begge måtene stort sett helt ufarlige for brukeren. Hvor dårlig det er for miljøet generelt avgjøres nok først og fremst av hvordan man håndterer det trykkimpregnerte virket den dagen det er på tide å rive det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er ikke mulig å diskutere impregnert kontra uimpregnert uten å ta hensyn til trelastkvalitet og utførelse. Forskjellen mellom hva som finnes i handelen i Sør-Norge og i Nord-Norge er enorm. Tettvokst nordnorsk furu med stort innslag av kjerneved holder bedre enn trykkimpregnert hurtigvokst trelast som kan kjøpes i Skåne. Uansett kvalitet må tre som er eksponert for vær og vind monteres på en slik måte at vann renner av. Tettvokst trelast holder formen bedre og resulterer i mindre "skåling". Tre som kommer i kontakt med jord må enten være trykkimpregnert av klasse A eller kjerneved.
Mine trykkimpregnerte tredekk er nå 18 år og forhåpentligvis klarer de 10 år til. Jeg tror at materialet var av høyere kvalitet.
Derimot har jeg lerk i vinduene (ser ok ut) og i bordkledning rundt vinduene, og de sistnevnte er virkelig av dårligere kvalitet. I tillegg er de tørre som fnøske, suger oljen som en svamp og blir helsvarte når man oljer dem.
Det mest interessante spørsmålet er hvordan man får tak i høy kvalitet når bytte skal skje. Ikke på byggevarehusene.
Derimot har jeg lerk i vinduene (ser ok ut) og i bordkledning rundt vinduene, og de sistnevnte er virkelig av dårligere kvalitet. I tillegg er de tørre som fnøske, suger oljen som en svamp og blir helsvarte når man oljer dem.
Det mest interessante spørsmålet er hvordan man får tak i høy kvalitet når bytte skal skje. Ikke på byggevarehusene.
Eller er det selve rammen som er ikke trykkimpregnert tømmer. Reglerne som jeg skal legge 60 cc er trykkimpregnert.Jonatan79 skrev:
Det ligger direkte mot bakken med steinplater mellom. Ganske tørt der soldekket skal ligge da vi har sol på nakkeskaden stort sett hele ettermiddagen/kvelden.
Jeg kan fikse et bilde i morgen 😀
Jeg rev for noen år siden en oppbygd veranda som var kun bygget med ikke-impregnert bondsaget virke. Den var bare malt noen ganger gjennom årene. Den sto i over 20 år, men når den ble revet var den helt ferdig, på enkelte steder gjennområtnet.
Legg svillpapp oppå som stikker ut noen cm på hver side så er de beskyttet for vann ovenfra og bør holde lenge.B Bongoloid skrev: