Hei!

Jeg vurderer å bruke alba kantelement til mitt fremtidige garasjeprosjekt. Men jeg har et spørsmål. Kantelementene er 6 m lange, og det blir jo en skjøt på voten (grunnmuren), har dette noen betydning for holdfastheten?? Hvis man for eksempel sammenligner med å mure med leca grunnblokk og armering.

Mvh Alexandersson_1

Har akkurat støpt en plate til garasje med ALBA bjelke. Og fikk skjøt både på langsidene samt gavlene. Tror ikke det spiller noen rolle siden alt bindes sammen med armeringen til platen. Du skal jo ha kroker i elementene som ligger inn i platen. Så støpte jeg en bjelke oppå elementene som spylkant og denne armerte jeg også. Men kanskje du skulle sørge for å ikke ha en skjøt akkurat der du kommer til å kjøre inn. De er jo laget for å skjøtes.

Hei!

Det var raskt svar!

Plasserte du kant-elementene på plater eller i en streng med betong?
Har du et bilde av krokene?

Måtte du selv kappe elementene? Og hvordan gjorde du det? Vinkelsliper med diamantskive?

Kan jo selv finne ut pris, men hva kostet de for deg?

Tenkte å mure en rad med leca for å få en spylekant.

Mvh Alexandersson_1

Sist redigert:
Jeg brukte samme type kantelement, som ble plassert på avrettede betongplater.
En streng med betong burde kunne få dem til å stå litt som helst?

Krokene er ~1m lange armeringsjern med en 'krok'/bøy på, som hektes i løkkene på kantbjelken og najas fast i armeringsmattene.

Jeg har skjøter på alle retninger, ingen problemer.
Bestilte målsydd for min grunn.
Alt grunnmaterialet kom som en klumpsum så jeg vet ikke hva ALBAbjelken kostet.

Tror de ligger på ca 2500+moms for 6m. Jeg kuttet mine med en bensindrevet kapp med 250mm skive. Rakk ikke helt gjennom men vel gjennom til jernene som er i dem. Får du ikke av jernene blir det problemer, leie en ordentlig kapp.

Jeg satte mine bjelker direkte på en seng av 8-16 grus på råd fra leverandøren. Håper det funker, de mente at platene eller strøping er bare for å lette utsettelsen, dvs hvis man har tid og ork kan man istedenfor justere grussengen. Jeg hadde tilgang til proff utjevningsinstrument. I etterkant synes jeg at jeg burde valgt platemetoden. Enklere å justere inn noen plater i nøyaktig riktig høyde enn en hel strekning... Jævla pusling å flytte mtrl til det ble riktig nivå...

K
Hvorfor ikke bare kjøpe garasjebjelken som har en klar forhøyet kant? Så slipper man jo mure eller støpe et lag. Bjelkene kapper man enten selv eller så kjøper man ferdig kappet etter tegning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.