12.071 lest ·
15 svar
12k lest
15 svar
"Aerorefleksduk" eller byggplast for å isolere krypkjeller?
Hei,
Vi har fukt- og muggproblemer i vår krypkjeller og derfor har forskjellige firmaer kommet med tilbud og forslag til løsninger. Fuktigheten kommer delvis fra bakken og det anbefales en duk som legges i hele grunnmuren for å hundre fuktighet i kombinasjon med avfukter.
Et selskap har snakket veldig positivt om å legge en såkalt "aeroreflexduk" i aluminium (6mm) i stedet for vanlig byggplast. Argumentet er at det da reflekteres varme fra huset og hele grunnmuren blir merkbart varmere (Opptil 10 grader varmere ifølge dem!!). Varmen skal gjøre at avfukteren går mer effektivt og at huset får bedre klima.
Er det noen som har erfaring med denne typen duk? Hva tror dere, kan det være så bra som det hevdes?
Takk for råd og synspunkter!
Vi har fukt- og muggproblemer i vår krypkjeller og derfor har forskjellige firmaer kommet med tilbud og forslag til løsninger. Fuktigheten kommer delvis fra bakken og det anbefales en duk som legges i hele grunnmuren for å hundre fuktighet i kombinasjon med avfukter.
Et selskap har snakket veldig positivt om å legge en såkalt "aeroreflexduk" i aluminium (6mm) i stedet for vanlig byggplast. Argumentet er at det da reflekteres varme fra huset og hele grunnmuren blir merkbart varmere (Opptil 10 grader varmere ifølge dem!!). Varmen skal gjøre at avfukteren går mer effektivt og at huset får bedre klima.
Er det noen som har erfaring med denne typen duk? Hva tror dere, kan det være så bra som det hevdes?
Takk for råd og synspunkter!
Hei
Har ingen personlig erfaring med aeroreflexduk, men er kjent med prinsippet. Tanken er at jo mer du øker temperaturen, desto mer senkes den relative fuktigheten forutsatt at du ikke har noe eksternt fuktighetstilskudd. Hvilken type avfukter handler det om? Sorpsjon eller trygghetsvakten?
Da jeg selv renoverte min torpargrunn, valgte jeg å legge dampsperre & betongdekkmatte (type liggeunderlag) i kombinasjon med en sorpsjonsavfukter for å gi rommet et bedre klima. Men hvis det skal lønne seg at et firma gjør det, må du nok beregne prisforskjell og varmetap. Planlegger du å bruke trygghetsvakten, er det sannsynligvis vel brukte penger, med mindre det er en veldig stor prisforskjell, da den jobber med varme.
Første innlegg her på forumet forresten.
Har ingen personlig erfaring med aeroreflexduk, men er kjent med prinsippet. Tanken er at jo mer du øker temperaturen, desto mer senkes den relative fuktigheten forutsatt at du ikke har noe eksternt fuktighetstilskudd. Hvilken type avfukter handler det om? Sorpsjon eller trygghetsvakten?
Da jeg selv renoverte min torpargrunn, valgte jeg å legge dampsperre & betongdekkmatte (type liggeunderlag) i kombinasjon med en sorpsjonsavfukter for å gi rommet et bedre klima. Men hvis det skal lønne seg at et firma gjør det, må du nok beregne prisforskjell og varmetap. Planlegger du å bruke trygghetsvakten, er det sannsynligvis vel brukte penger, med mindre det er en veldig stor prisforskjell, da den jobber med varme.
Første innlegg her på forumet forresten.
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Jeg tror ikke at di får så mye varmere med den duken.
Bruk byggplast og som nevnt over betongtakkmatte om du vil isolere litt. Om de snakker varme kanskje de vil bruke en kondensavfukter som ikke virker ved kaldere temperaturer.
Jeg har byggplast i min krypkjeller
Bruk byggplast og som nevnt over betongtakkmatte om du vil isolere litt. Om de snakker varme kanskje de vil bruke en kondensavfukter som ikke virker ved kaldere temperaturer.
Jeg har byggplast i min krypkjeller
Takk for svarene. Det er sorptionsavfuktare som er offerert.
Selgerne henviser til en studie fra Chalmers som jeg gikk inn og så på. Det ser ut til å være en mindre studie som eksamensarbeid; http://studentarbeten.chalmers.se/p...isolering-aluminiumfolie-med-olika-funktioner
Studien sier at det kan fungere bra i vegger som supplement til ull og som erstatning for vanlig fuktspærre. Vet ikke om det kan anvendes på mark.
Selgerne henviser til en studie fra Chalmers som jeg gikk inn og så på. Det ser ut til å være en mindre studie som eksamensarbeid; http://studentarbeten.chalmers.se/p...isolering-aluminiumfolie-med-olika-funktioner
Studien sier at det kan fungere bra i vegger som supplement til ull og som erstatning for vanlig fuktspærre. Vet ikke om det kan anvendes på mark.
Leste oppgaven som du har lenket til. Det ser bra ut ifølge eksperimentene. Det er verdt å prøve hvis man skal stole på rapporten.W WibAir skrev:
Jeg er riktignok imot all slags avfukter i krypkjeller pga brannrisikoen.
Det som er viktig for en rammet krypkjeller er å motvirke fukt fra bakken. F.eks. fylle på med vasket singel, plastre på. En ting som er viktig er kondenssperre på bakken og veggene. Tidligere var det steinull isolasjon som ble brukt. Hvis aerorefleksduken fungerer som kondenssperre, da er det bra.
Takk for svar, Lars. Jeg er selv usikker på hvordan jeg skal tolke masteroppgaven.L Lars48 skrev:Leste masteroppgaven som du har lenket. Det ser bra ut ifølge eksperimentene. Det er verdt å prøve hvis man skal stole på rapporten.
Jeg er iofs. imot all slags avfuktere i krypkjellere pga. brannrisikoen.
Det som er viktig for en rammet krypkjeller er å motvirke fukt fra bakken.. For eksempel fylle på med vasket singel, plastdekke. En ting som er viktig er kondenssperre på bakken og veggene. Tidligere brukte man steinullisolasjon. Hvis aerorefleksduken fungerer som kondenssperre, er det bra.
Når det gjelder brannrisiko, er den vel alltid der teoretisk, men det virker mest som at det er to modeller som har hatt problemer historisk etter en rask googling jeg gjorde.
Treet i blindbunnen er veldig fuktig, og selv om vi isolerer og det ikke kommer noe ny fukt, antar jeg at man vil ha en avfukter der for å tørke ut treet til å begynne med?
Ingen andre som har erfaring med dette?
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Ja du må tørke ut treet til å begynne med. Og spesielt stor brannfare er det nok ikke, jeg har ikke lest om noe eksempel.
Gjenoppliver denne tråden. Hvordan valgte du å gjøre byggplast eller areoreflexduk?
Hvis du valgte areoreflexduk merker du forskjell også i innendørsklimaet med tanke på at duken varmer i grunn?
Hvis du valgte areoreflexduk merker du forskjell også i innendørsklimaet med tanke på at duken varmer i grunn?
Hei!P Petra13 skrev:
Jeg la plast på min grunn selv. Om det er vanskelig eller ikke, avhenger nok fra tilfelle til tilfelle.
Slik gjorde jeg det:
1. Valgte mellom byggplast eller en betongmatte, til slutt falt valget på å kjøpe den tykkeste byggplasten.
2. Hvis det er jord eller liknende, kan det være lurt å grave bort alt som er klassifisert som organisk materiale (jeg hadde ikke noe).
3. Rullet den ut fra kant til kant i grunnen, deretter "lappet med 30 cm" over på neste lag.
4. Jeg brukte steiner som jeg la oppå plasten for å tynge den ned.
5. "Leide" inn kameratens gutt som går på videregående for å legge plasten i den delen av huset mitt der jeg ikke kom til.
Dette ble ikke plast overalt fordi man ikke kom til.
Jeg merket med en gang at luftfuktigheten sank med 10-15 RH i gjennomsnitt (har en måler som starter avfukteren min).
Som prikken over i-en, senket jeg RH-verdien når avfukteren min skulle starte, til 58% i stedet for 65.
Grunnen til at jeg senket RH for når avfukteren skulle starte, er fordi jeg tror det er bra om den får gå noen få ganger per dag nå i perioden når fuktigheten er som verst i en krypkjeller. På grunn av at jeg ikke kunne legge plast overalt.
Jeg pendler nå på 48-58 i min grunn, og jeg synes det fungerer bra!
Tidsbruken endte på noen timer, men jeg har en snill grunn på den ene siden av huset der man ikke trenger å krype, men på den andre delen var det verre.
Her får du et bilde på hvordan det ser ut.Axbard_89 skrev:
Hei!
Jeg plastet inn min grunn selv. Om det er vanskelig eller ei er nok fra tilfelle til tilfelle.
Slik gjorde jeg:
1. Valgte mellom byggplast eller en betongmatte, til slutt falt valget på å kjøpe den tykkeste byggplasten.
2. Om det er jord eller lignende kan det være lurt å grave ut alt slikt som klassifiseres som organisk materiale. (Jeg hadde ingenting).
3. Rullet ut den kant til kant i grunnen, deretter "lappet med 30cm" over på neste lag.
4. Jeg tok stein som jeg la oppå plasten for å tynge ned.
5. "Hyret" inn kompisens gutt som går på videregående for å legge plasten i den delen av huset mitt hvor jeg ikke kom inn.
Dette ble ikke plast overalt på grunn av at man ikke kom til.
Jeg merket straks at luftfuktigheten sank med 10-15 RH i snitt (har en måler som starter min avfukter).
Som prikken over i-en så senket jeg RH-verdien når min avfukter skal gå i gang, til 58% i stedet for 65.
Grunnen til at jeg senket min RH for når avfukteren skal starte er fordi jeg tror det er bra om den får gå noen få ganger per dag nå i perioden da fukten er som verst i en krypkjeller. Med årsak at jeg ikke kunne legge plast overalt.
Jeg pendler nå på 48-58 i min grunn og jeg synes det fungerer bra!
Tidsbruk landet på noen timer, men da har jeg en snill grunn på den ene siden av huset der man ikke trenger å krype, men på den andre delen var det verre.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg