Hei,

Vi bor i et teglhus med betongvegger og plate og drenering fra 50-tallet. Vi har hatt lekkende overvannsrør og har på grunn av dette fått fuktproblematikk på to steder i kjelleren hvor det har vokst hva jeg tror er mugg på nettingtapet og bak denne hvor pussen har blitt porøs og løsnet. Jeg har nå fjernet nettingtapetet og all løs puss ca 2 kvm og lurer på hvordan jeg best skal utbedre dette. Planen har vært å pusse om og male med kalkmaling. Det er en gammel matkakjeller hvor jeg nå har tenkt å ha elfa-system og verktøy i stedet. Rørene skal selvfølgelig utbedres også. Pussen er ca 3-5mm tykk.

1. Må man pusse betongvegger innvendig i kjeller? Kan man i stedet bruke betongsliper og slipe bort resterende puss og forsøke å få en noenlunde jevn overflate på betongen i stedet? Bør man i så fall ha en form for primer?
2. Hvis vi bevarer pussen - hvordan fjerner man lettest maling fra puss for å kunne male på nytt?
3. Hvilken puss anbefales?

Tar gjerne imot tips på hvordan dere ville ha gjort det!

• Betongvegg i kjeller med avflassende puss og tegn til mugg og fuktighetsskader, klargjort for renovering og oppussing.
Hele bildet av situasjonen finnes jo ikke. Er de 2 kvm en egen vegg eller er det på en del av en større vegg? For jeg hadde nok valgt å pusse med pussmørtel C. Hvis det finnes eksisterende uskadet puss igjen er det lett å få til nivået riktig. skjøten vil dog ikke bli usynlig, men det er kanskje ok for deg.

Andre tanker du hadde er betongslip. Hvis du mener diamantkopp på vinkelsliper fraråder jeg. Det støver så forferdelig at du ikke ser hånden foran deg.

Du nevnte også noen rør som ikke finnes på bildet. Gitt 50-tallshus vil jeg påpeke risikoen for at man kan ha brukt asbest i rørisolasjonen.

P proffsrik skrev:
Hele bildet av situasjonen finnes jo ikke. Er de 2 kvm en egen vegg eller er det på en del av en større vegg? For jeg ville nok valgt å pusse med pussmørtel C. Hvis det finnes eksisterende uskadet puss igjen, er det lett å få til riktig nivå. Skjøten vil imidlertid ikke bli usynlig, men det er kanskje greit for deg.

Andre tanker du hadde var betongsliping. Hvis du mener diamantkoppskive på vinkelsliper, fraråder jeg. Det støver så utrolig mye at du ikke ser hånden foran deg.

Du nevnte også noen rør som ikke finnes på bildet. Gitt 50-tallshus vil jeg påpeke risikoen for at man kan ha brukt asbest i rørisolasjonen.
Hei og takk for ditt svar!

Det er totalt 2kvm, en del av en større vegg, der resten av pussen som ikke har løsnet er malt med en form for plastmaling.

Ja, jeg tenkte på en vinkelsliper med diamantklinge. Så at det fantes noen man kunne koble støvsuger til, men det kan kanskje være vanskelig likevel?

Takk for at du nevnte det med asbest, naboen med samme hus sa nettopp i går at de hadde asbest i rørene sine, så høyst sannsynlig det samme for oss.

Ytterligere funderinger:

- Tenkte også på om det kanskje ville være lettere å bredsparkle med sementsparkel, har du erfaring med det?

- Hvordan får man bort resterende plastmaling fra øvrig intakt puss?

Takk igjen!

Jeg personlig har testet biokleen fargefjerner. Fungerte halvgodt. Mye manuelt arbeid likevel for å pirke løs plastmaling selv om den iblant løsnet i store, seige biter. For meg trengte det ikke bli "pusserent" men bare diffusionsåpent da jeg senere fliset over dette.

Hva som blir vanskeligst avhenger jo av hvor stor resten av veggflaten er ellers. Hvis den "gode" pussen likevel sitter relativt løst og flaten ikke er så stor, er det ganske lett/raskt å banke det ned med elektrisk meiselhammere med bred meisel. (dette støver også, men ikke i det hele tatt som med diamantskive) Da kan du pusse om hele veggen.

Å sparkle over eksisterende plastmaling tror jeg ikke på, da er det bedre å la den sitte der den sitter og pusse der det har løsnet. Visstnok blir malingen fjernet med en diamantskive nesten uten motstand, men du vil ikke kunne holde vinkelsliperen tilstrekkelig rett for at den ikke nå og da vil hugge mye dypere i pussen og lage store groper, spesielt ikke med nær 0 i sikt.

Alt avhenger jo av hvor pent du vil at det skal bli. Jeg har malt med silikatmaling direkte på betongtak innendørs uten primer og det sitter bra flere år senere. Så hvis du vil male direkte på betongen kan det sikkert bli ganske ok.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.