Y
En vegg som vi trodde var bærende, består av bare masse grovere regler. Men de er ikke direkte overdrevet stabile av den grunn, ubelastede så å si..

Så er jeg på vei til å fjerne noen av de reglene, men føler at jeg ikke vil ta sjansen heller - om de i virkeligheten var bærende... uansett skader det jo ikke med så mye stabilisering som mulig..

Er det bare å sette noen grove regler og klemme mellom tak og gulv, og vips så er det bærende, eller er det mer avansert enn som så?

Y
Jeg har en stor åpning til stuen, og nå blir det snart en til, har tatt av veggplatene nå så bare stenderne er igjen.

Jeg hadde tenkt å sette på likt, en skikkelig trestykke, som den første åpningen har mot taket, og sette på samme måte over den kommende åpningen.

Men dette ble stilt spørsmål ved av en. Samt at han snakket om metallbjelke...

Hvordan beregner man hvor solide materialer man trenger å bruke?

Er det en villa, leilighet?

Har du en plantegning?

Mikael_L
Det finnes noen gratisprogrammer som i det minste gir en pekepinn om hvilke dimensjoner som trengs:
http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Industritra/Limtra1/lagerbalksprogram/
http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2461&amid=8736

En ting man også bør tenke på ved alle slike ombygginger er at all vekt man avveier med en bjelke skal jo ta veien et sted. Så den vekten som tidligere var spredt langs en hjertvegg blir nå erstattet av to betydelig større punktlaster og da er kanskje ikke grunnlaget eller bjelkelaget dimensjonert for dette.

Y
villa, modul, var egentlig ment å være åpning der ifølge mor, men hun bestemte annerledes, så jeg ble overrasket over at den var bærende og ikke noe raskt sammenlappet.

grunnen, torpagrunn, er som en mur under der, hele veien, så den skal nok tåle det...

dessverre har jeg ikke funksjonelt kamera for å fotografere plantegningen, og jeg har bare en jeg har laget i 3d for å illustrere (med riktige mål) hvis den duger? eller har plantegningen litt markeringer og sånt som avslører noe?

C
Det duger nok, det er åpenbart oftest hvilke vegger som er bærende, om det ikke er en virkelig krabbig konstruksjon...

Yrrol skrev:
villa, modul, var egentlig ment å være åpning der ifølge mor, men hun bestemte annet, så jeg ble overrasket at den var bærende og ikke noe raskt sammenlappet.

grunnen, torpagrunnen, er som en mur under der, hele veien, så den skal nok klare det...

dessverre har jeg ikke funksjonelt kamera for å ta bilde av plantegningen, og jeg har bare en jeg har laget i 3d for å illustrere (med riktige mål) hvis den duger? eller har plantegningen noen markeringer og sånt som avslører noe?
Vis bildet da. Kanskje det framgår tydelig om det er bærende.

Y
Litt synd for jeg hadde bare fotografert den enklere planløsningen, der synes det ikke at det er en til, kort, mur. Sannsynligvis på hver sin side rundt trappen.

Kuslige er at de har nok murt igjen åpningen til den ene halvdelen av huset så går det lekk under badet så kommer jeg ikke dit!?... dyrt å lage en åpning?

Ifølge de alternative planløsningene så kunne man få overetasjen utformet på alle mulige måter, med både ett eller to små bad, soverom osv...

I dag... så har jeg åpnet veggene der rundt trappen, og tenker sette flere stendere for at det virkelig skal stå imot når jeg har fått isolert kaldloftet og springer rundt der oppe... vurderer å forsterke ved wc og den veggen mellom soverommene. 5,6x8cm stendere i disse veggene... dere ser den skilleveggen i de nedre soverommene, rett over er det to garderober, imellom dem er en solid kraftig bjelke. mens den større åpningen mellom stue og hall har en noe lavere kraftig bjelke...

rød linje = vegg som jeg har kledd av og skal lage åpning deretter...
lilla linje = den ekstra muren...
thumb-B6EC_4B4B7F13.jpg
(klikk for full størrelse)

Det gule er garantert bærende!. Trolig har du forsterkninger oppe i taket ved åpninger. Mangler du dem, er det tenkt at avlastningen fra veggen ved siden av skal ta over funksjonen. For å fjerne noe, må du ha støtte langs hele huset. Selv om du tror at ingenting hviler på veggen. Man oppdager behovet når man har fest i overetasjen :D

• Overhead plan av hus med markerte bærende vegger, åpninger og seksjoner. Byggetegning av takkonstruksjon inkludert mål i snitt.
Y
om jeg nå har to åpninger som bare er forsterket, hvorfor skulle jeg plutselig trenge å gjøre så drastisk mye mer for den 3. åpningen?

for visso vurderer jeg å åpne den siste innerväggen utenfor WC og sjekke samt montere kraftigere stendere også der... og ved trappen...

Y
mellom to nedre soverom.
mellom gang og wc
mellom trapp og stue.
mellom trapp og kjøkken..

så er det altså 5,6x8cm med en avstand på 54,5....

over disse ligger en (horisontalt) 3x8cm planke mellom stendere og tak...

bortsett fra ved åpningene... der er det kraftigere saker.. 24x7cm er den inn til stuen, ved soverommene er det typ 28x7cm...

----

hva ville vært best... at jeg lot de liggende plankene være men monterer flere og tykke stendere, så de står tettere eller noe...

eller at jeg kortet ned stenderne og lirker opp tykkere horisontale bjelker ved taket?

Y
Er litt bekymret over den ene eksisterende limtrebjelken..

I den ene delen av korridoren, som har en mindre åpning, der har de satt en kjempestor limtrebjelke, mens den større åpningen til stuen har en betydelig lavere bjelke.. Skal jeg kanskje benytte anledningen og løsne denne og få på plass en kraftigere mon tro?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.