Hei,

Planlegger å kjøpe denne andelsleiligheten som er relativt stor for å være en 1-roms.

Tanken er å flytte kjøkkenet til stuen og lage en kjøkkenøy der inne.

Hvis jeg rent byggteknisk løser dette, burde vel leiligheten regnes som en 2-roms. Soverom og kjøkken + stue?
Leilighetsplan med kjøkken, stue, hall og bad. Planlagt endring: flytte kjøkken til stue og lage kjøkkenøy for å omklassifisere til to-roms.

Tja, 2 r o k betyr jo faktisk "to rom OG kjøkken.

Vet hvor avløpsstammene går på badet?
Hvor mange skap og hvitevarer tenkte du å ha?
Har du mål på det store rommet?

Det enkleste er sannsynligvis å ha vask og eventuell oppvaskmaskin mot veggen til badet.
Du vil i tillegg til vann og avløp sannsynligvis trenge flere stikkontakter på det nye kjøkkenet.
Husk å kjøpe stille hvitevarer.
Sjekk med brl-styret om det er greit å bygge om som du har tenkt, de må godkjenne ombyggingen din.

To rom med kokealkove kunne du muligens kalle det. Om begrepene er lovpålagt på noen måte vet jeg ikke, men jeg forutsetter at de fleste forventer tre separate rom om det skal kalles for to rom og kjøkken.

1. Ingen vil kalle den for en 2-roms med kjøkken.
2. Å flytte kjøkken i BRF vil du sannsynligvis få store problemer med. Hva er under leiligheten din? Avløp og annet som ventilasjon blir problemer.

Gjorde nøyaktig det samme i en leilighet som var liknende din, for typ ti år siden.

Da min daværende deretter solgte leiligheten, kunne ikke megleren med god samvittighet kalle den for en toroms med kjøkken :) Men det virket ikke som om kjøperne brydde seg så mye om det. Er betegnelsen to rom og kjøkken viktig for deg, må du nok sette opp en innervegg i stuen som avgrenser kjøkkenet.

Å flytte kjøkkenet var det derimot ingen større motstand mot i foreningen. Vi førte avløpet via (og gjennom) veggen og bygde det inn slik at det ble en lang hylle langs den ene veggen. Det ser imidlertid vanskelig ut med din planløsning. Det ville ha lettet mye om vi hadde fått føre avløpet til badet, men det var ikke godkjent.

Det blir definitivt en toroms hvis du gjør soverom av kjøkkenet, da vil megleren sannsynligvis kalle det noe i stil med "Toroms med åpen planløsning mellom kjøkken og stue". Men beregn at det blir en stor renovering, du må sannsynligvis rive ut mer eller mindre hele leiligheten, i verste fall også badet.

Hvis leiligheten er godt plassert (typ innen nærforstad til Oslo eller bedre) er dog min gjetning at du kan regne hjem det uten store problemer.

Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Det blir definitivt en toroms hvis du gjør soverom av kjøkkenet, så ville megleren sannsynligvis kalt det noe i stil med "Toroms med åpen planløsning mellom kjøkken og stue". Men regn med at det blir en stor renovering, du må tømme mer eller mindre hele leiligheten, i verste fall også badet.

Om leiligheten ligger bra til (typisk innenfor nærforsted til Sthlm eller bedre) er dog min gjetning at du kan regne det hjem uten større problem.
Akkurat så har jeg for meg at megleren uttrykte det. Og de som kom på visningen kunne nok ikke brydd seg mindre om det var en toroms med kjøkken eller en leilighet med to rom og et kjøkken i den store stuen :)

Som kontrast til skribenten over kan jeg si at det ikke ble noe særlig jobb. Vi tømte ikke et skit, og prislappen endte på 80k inkl. hvitevarer. Vi monterte opp skapene, la rør utenpåliggende og bygde dem så inn opp til brysthøyde hvor vi la en smal hylleplate av valnøtt. Vanskelig å forklare, men det ble veldig fint.

Men for neste kjøper kostet kjøkkenet sikkert det femdobbelte. Dette er dog i sentrale Malmö.

Min pappa bodde i en lignende leilighet, dvs et soverom og et felles kjøkken/tv rom (lite).. kaltes liten toroms av utleiefirmaet. Men hva de egentlig kalles er uvesentlig jo, alle vet hva de leter etter og bryr seg mindre om hva både meglere og utleiefirmaer kaller det jo :) Liker man leiligheten tar man den (kjøper den) punktum slutt..

Skulle ikke tro at den blir verdt mer i penger fordi man kaller den noe spesielt (dessverre), gjør bare oppussingen bra så blir det nok bra til slutt.. :thumbup:

PS - Husk å sjekke nøye med borettslaget før du setter i gang..ibland har de så rare regler og krav!

Med vennlig hilsen, Sandra

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.