Heisann,

jeg har grublet litt på hva som er "norm" når man skal montere 90Gips med c-c60 mellom stenderne?
jeg kommer til å ha Liggende osb bak, er det "stivt" nok å skjøte gipsen mot med hensyn til at sparkelmassen skal sprekke? og motsatt, de vertikale skjøtene mellom OSB, kan disse sees som sammenføyd når jeg skrur gipsen på begge sider av OSB-skjøten?

Diagram som viser montering av liggende OSB med detaljer om gips 90 cm og c-c 60 mellom reglene. Vurdering av skjøt mellom gipsplater.
 
Normen er vel å kjøre på 120cm plater ved cc60 på stenderne ;)

Tror ikke det er noen som helst problemer med 90cm plater, da du har osb bak.
 
I de hus jeg har bygget, har jeg skrudd gipsen i den underliggende treplaten og ignorert helt hvor stenderne var plassert. Jeg sørget imidlertid alltid for å forskyve gipsskjøten minst noen dm mot den underliggende treplateskjøten.
 
Din plan kommer til å fungere bra, men sørg for å skru inn noen ekstra skruer siden OSB'n har litt dårligere holdbarhet enn stendere. Jeg pleier å skru inn skruer i to rader i midten på platen når jeg skrur i OSB...
 
Hei, da ser det ut til å være "norm" å gjøre det slik, og dette fungerer også etter sparkling og maling, dvs fugene/skjøtene sprekker ikke på grunn av mykere underlag?

Med vennlig hilsen Henke
 
Finnes det noen spesiell grunn til at du vil bruke 90-gips? Den er dyrere og det blir mer å sparkle.
 
Det går som sagt utmerket å skruve i OSB. Du trenger heller ikke å skruve mer enn vanlig. Både gipsen og skruen har mye lavere holdfasthet enn holdfastheten i OSB:n.
 
Jeg har ikke helt bestemt meg for 90 eller 120 ennå, men det er 330cm i takhøyde, så har ikke helt bestemt meg for opplegg ennå. 120 plater er jo ganske tungvinte å håndtere, så jeg grubler på alternativene for øyeblikket.
 
90 skiver kan ellers monteres liggende også. Har for meg at visse av disse skivene også tilbys med alle kanter faset. Fordelen er at det blir minimalt med spill, du trenger heller ikke ta hensyn til høyden ved valg av skivelengde, lettere montering på grunn av lavere vekt og at du kan hvile skivene på hverandres skjøter. Tror de også kalles Ergo-skiver av nettopp den grunnen. Sørg for å forskyve skjøtene bare.
Lykke til:)
 
Det går bra å montere gips på OSB uten at det finnes noen regel bak. Jeg skrudde liggende gipsplater på stående regel og OSB på loftet, det har fungert hittil.
 
Om det er 330 i takhøyde og TS skal ha 90-plater liggende så må den siste platen løftes opp 2,7 meter. Den må også kløyves på lengden.

En måte kan være å ha en rad med liggende takgips (60 cm) nederst, og deretter stående 270 over. Det blir ikke så høyt å løfte.
 
andersmc skrev:
Om det er 330 i takhøyde og TS skal ha 90-plater liggende så må den siste platen løftes opp 2,7 meter. Den må også kløyves på lengden.

En måte kan være å ha en rad med liggende takgips (60 cm) nederst, og deretter stående 270 ovenfor. Det blir ikke så høyt å løfte.
det var en smart idé! da kommer man jo akkurat som du sier unna høye løft, heller et tungt løft kort strekning enn et høyt løft med litt vekt.

smart!

Med vennlig hilsen HEnke
 
andersmc skrev:
En måte kan være å ha en rad med liggende takgips (60 cm) nederst, og så stående 270 over. Det blir ikke så høyt å løfte.
Høres ut som ekstra arbeid, er det ikke lettere å bruke 90x360 plater og sette dem stående direkte på gulvet da?
 
  • Liker
Joak
  • Laddar…
Fra sparkelsynspunkt er hele 90-plater på lengden å foretrekke fremfor kortsidesskjøtede 120. Det er slitsomt å sparkle kortskjøter.
 
  • Liker
toolman77
  • Laddar…
WTF, finnes det 360 plater? `trodde maks var rundt 270-280 ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.