jeg har grublet litt på hva som er "norm" når man skal montere 90Gips med c-c60 mellom stenderne?
jeg kommer til å ha Liggende osb bak, er det "stivt" nok å skjøte gipsen mot med hensyn til at sparkelmassen skal sprekke? og motsatt, de vertikale skjøtene mellom OSB, kan disse sees som sammenføyd når jeg skrur gipsen på begge sider av OSB-skjøten?
I de hus jeg har bygget, har jeg skrudd gipsen i den underliggende treplaten og ignorert helt hvor stenderne var plassert. Jeg sørget imidlertid alltid for å forskyve gipsskjøten minst noen dm mot den underliggende treplateskjøten.
Din plan kommer til å fungere bra, men sørg for å skru inn noen ekstra skruer siden OSB'n har litt dårligere holdbarhet enn stendere. Jeg pleier å skru inn skruer i to rader i midten på platen når jeg skrur i OSB...
Hei, da ser det ut til å være "norm" å gjøre det slik, og dette fungerer også etter sparkling og maling, dvs fugene/skjøtene sprekker ikke på grunn av mykere underlag?
Det går som sagt utmerket å skruve i OSB. Du trenger heller ikke å skruve mer enn vanlig. Både gipsen og skruen har mye lavere holdfasthet enn holdfastheten i OSB:n.
Jeg har ikke helt bestemt meg for 90 eller 120 ennå, men det er 330cm i takhøyde, så har ikke helt bestemt meg for opplegg ennå. 120 plater er jo ganske tungvinte å håndtere, så jeg grubler på alternativene for øyeblikket.
90 skiver kan ellers monteres liggende også. Har for meg at visse av disse skivene også tilbys med alle kanter faset. Fordelen er at det blir minimalt med spill, du trenger heller ikke ta hensyn til høyden ved valg av skivelengde, lettere montering på grunn av lavere vekt og at du kan hvile skivene på hverandres skjøter. Tror de også kalles Ergo-skiver av nettopp den grunnen. Sørg for å forskyve skjøtene bare.
Lykke til
Det går bra å montere gips på OSB uten at det finnes noen regel bak. Jeg skrudde liggende gipsplater på stående regel og OSB på loftet, det har fungert hittil.