Hei!
Har et teglhus på 200 kvm inkl kjeller, bygd i 1970. Kjelleren er for det meste tørr, men rommet der kjellerstua er og matkjelleren er fuktigheten for høy i stenderne ifølge Anticimex (Matkjelleren har bare puss og malte vegger). Min tanke var å begynne med å fjerne kjellerstua, for å få bort risikokonstruksjonen og deretter drenere. Kjellerstua er tradisjonell, med oppreglede vegger og isolasjon på innerveggene, og flytende tregulv.
Min tanke er å ha materialer som tåler fukt i kjellerstua, pussede vegger og nålefiltmatte eller fliser, hva tror dere om det? Tåler pussen fukt uten at den slipper? Jeg tenkte først å sette i stand kjellerstua, og om jeg opplever at fukten fortsatt er et problem, da gjøre om dreneringen. Høres det ut som en rimelig plan?
Angående drenering, jeg har 2 støpte plater rundt huset; 1 garasje og en stor terrasse og en murt/støpt trapp ned til kjelleren. Jeg vurderer at jeg kan drenere 2/3 deler av huset uten å måtte bryte opp platene. Det er den delen av huset der kjellerstua har hatt mest fuktgjennomslag (For eksempel i matkjelleren har maling sluppet, men det virker å være en tett plastmaling), den delen av huset er veldig lett å drenere.
Er det mulig å drenere bare en del av huset?