Så sitter og tegner på en carport som jeg skal bygge, og det viser seg at takbjelkene blir sju meter lange for å dekke hele innkjørselen. Så spørsmålet mitt er - hvor får jeg tak i slik trelast engang? Eller må jeg se på limtrebjelker for den lengden? Limtrebjelker er jo typ ti ganger dyrere, så jeg håper ikke.

Hva har dere for råd?

Skisse: xfxQtpB.jpg

Sist redigert:
Bygg takstoler? poste gjerne en skisse.

• Liker
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det finnes ingen stokker i skogen som skjæres lengre enn 5,5 m
Ferdig trevirke er som lengst 5,4 m
Så det blir til å skjøte.

Ja, det finnes fingerskjøtte lekter. Men har du ingen bæring i midten, må du nok bruke kertobjelker for å få bæring i taket.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Det finnes skjøtede bjelker, så lengden er ikke noe problem. De pleier å være tilgjengelige i en vanlig trelasthandel eller byggevarehus. Spennvidden blir jo derimot veldig lang, som du sikkert selv innser. Kan imidlertid ikke uttale meg om hvilke dimensjoner som er passende der.

Blir nok vanskelig å få til det der uten opplag på midten........men det er jo lett plass til to biler der så støtte på midten er kanskje ikke umulig å få til?

tommib
Sjekk ut svensk träindustris hjemmeside. De har typritninger og beregningsmaler for alle mulige konstruksjoner.

Du vil ikke klare 7 m spennvidde med mindre enn skikkelige limtrebjelker eller stålbjelker.

S Stefan1972 skrev:
Blir nok vanskelig å få til det der uten opplag på midten........men det får jo lett plass til to biler der så støtte på midten er kanskje ikke umulig å få til?
Har gått på tur i området og sett flere carporter uten støtte i midten, dog... Får kanskje gå en tur til og sjekke

Men da har de med største sannsynlighet takstoler som holder oppe taket og ikke en enkel "regelprofil"....

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
R roli skrev:
Men då har de med største sannsynlighet takstoler som holder oppe taket og ikke en enkel "regelprofil"....
Det har ikke vært min oppfatning, men skal ikke si for mye før jeg har sjekket igjen.

SandmanNet SandmanNet skrev:
Så sitter og tegner på en carport som jeg skal bygge, og det viser seg at takstolene blir sju meter lange for å dekke hele oppkjørselen. Så mitt spørsmål er - hvor får jeg tak i slikt trevirke engang? Eller må jeg se på limtrebjelker for den lengden? Limtrebjelker er jo typ ti ganger dyrere dog, så jeg håper ikke.

Hva har dere for råd?

Skisse: [bild]
Det virker å være umulig. Man skal jo også regne med snølast. De fire vertikale stokkene vil heller ikke klare det.
Carporten ser ut til å være festet til en vegg. Finnes det mulighet for å feste bærewirer fra midten av sperrene til huskroppen høyere opp? Som en hengebro.

Her er en litt bedre skisse på hvordan carporten kobler til huset og garasjen

HKgvFNB.jpg

Magnus E K
Skjult med større garasje enn hus!

En bjelke i midten med en stolpe på hver side kanskje kunne vært noe?

Her finnes en bedre lenke der du kan mate inn dine verdier og få frem anbefalte bjelker. Jeg hadde dog bygget en form for saltak med den spennvidden. Ta kontakt med en konstruktør eller takstolfabrikkant som kan regne og gi deg et tilbud på hva det kan tenkes å koste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.