Ingen hjelp av søkefunksjonen, så det får bli et nytt spørsmål:

Jeg har en innervegg i kjelleren som går mellom yttervegg og hjertevegg. Veggen er murt med 7 cm lecablokker (stående slik at veggen er 7 cm tykk altså). Mellom yttervegg og hjertevegg er det ca 4 m.

Huset er bygget på 1910-tallet og jeg antar at leca-veggen ikke er original.
I taket over leca-veggen er det pusset.
Andre innervegger som jeg tror er originale er murt med tegl og har ikke puss over (kan sees der tidligere eiere har laget hull for rørgjennomføringer etc.

Min konklusjon er at veggen ikke er bærende og at det er ok å rive rett av.
(River jeg veggen blir det ca 8 meter mellom de gjenværende innerveggene)

Bør jeg ta hensyn til andre aspekter før jeg tar frem slegga?

(Kan også legge til at leca-veggen går 2/3 mellom yttervegg og hjertevegg. Tidligere fantes det en døråpning og "resten av veggen" mot ytterveggen - men den lille veggbiten falt bare jeg kikket på den... :rolleyes:)

Ingen som har enkle tips på hvordan jeg kan utelukke muligheten for at veggen er bærende?

Er det tvilsomt så er det klart at jeg tar hit en konstruktør. Men enkelt sunn fornuft og eliminasjonsmetoden kan jo også fungere...

Jeg ville gjette på at den ikke er bærende på grunn av de spinkle dimensjonene samt at den går tvers og ikke langs huset... Men bare en gjetning av sunn fornuft-karakter. Min konstruktør ville at jeg skulle ha 25cm leca på bærende vegger men minst 19cm. Men det avhenger jo også av hvilken last som skal bæres opp..

// Per

Om man nå får bruke uttrykket 'normalt' i småhussammenheng, så murer man ikke avskillende vegger dikt inntil bærebjelkelag av den enkle grunnen at bærebjelkelag flekser litt, og kan derfor om enn ikke sprekke, så i alle fall gi opphav til sprekker på skillevegger. 'Normalt' avslutter man med noen slags mykfuge mot bærebjelkelaget (støpte).

Så er jeg enig med pellepite. 7cm er til og med for smalt for skillevegger, for ikke å snakke om bærende vegger. Skillevegger pleier å være ca 11-12 cm, og bærende avhengig av materiale 18-25 cm. Betongvegger kan selvfølgelig gjøres slankere, men det er en annen sak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.