Jeg trenger litt hjelp til å komme opp med en løsning for enkelt å kunne løsne/sette tilbake en planke i vår terrassekjole. Bak kjolen bor filterpumpen til vårt lille basseng, og når filteret trenger tilbakespyling, må planken på bildet fjernes for å få på slangen som leder bort det skitne vannet.
Som vist på bildet sitter planken med fire vanlige terrasse-skruer i dag. Jeg liker ikke den løsningen, siden tre-gjengede skruer som skrus inn og ut av treverk, før eller senere vil gjøre hullene for store. Det krever også at jeg henter skrumaskin med riktig bit hver gang jeg vil fjerne planken.
Jeg føler at det må finnes en bedre måte å feste planken slik at den sitter som den skal, men som fortsatt gjør det enkelt å fjerne den. Magneter har blitt foreslått for meg, men det er vrient å finne riktig styrke og de har en tendens til å ruste, så det frister ikke så mye.
Jeg trenger litt hjelp med å finne en løsning for enkelt å kunne løsne/montere en planke på vårt terrassegjerde. Innenfor gjerdet bor filterpumpen til vårt lille basseng, og når filteret trenger tilbakespyling må planken på bildet fjernes for å få på slangen som fører bort det skitne vannet.
Som vist på bildet sitter planken med fire vanlige terrasseskruer i dag. Jeg liker ikke den løsningen, fordi treskruer som skrus inn og ut av tre vil før eller senere gjøre hullene for store. Det krever også at jeg henter skrumaskin med riktig bit hver gang jeg vil ta løs planken.
Jeg føler at det må finnes en bedre måte å feste planken på, så den sitter som den skal, men som likevel gjør det enkelt å ta den bort. Magneter har blitt foreslått til meg, men det er vanskelig å finne riktig styrke og de har en tendens til å ruste, så det frister ikke så mye.
Noen som har en bra idé?
[bilde]
Vognbolt fra innsiden og vingemutter på forsiden? Kan kanskje finnes i rustfritt stål på en båtutstyrsforretning killgissar jeg? 🤔
Jeg vil helst ha løsningen så diskret som mulig, og uten at noe skiller seg ut. Det er en passasje rett forbi den delen av terrassen, og man vil ikke risikere å sette seg fast i noe som ikke er "flush" med bordene.
Og vognbolt med (ving)mutre føles vel overkill. 😁 Denne planken veier jo ikke mye, og den bidrar ingenting til konstruksjonens styrke.
Jeg vil helst ha løsningen så diskret som mulig, og uten at noe står ut.
Jeg har gjort noe lignende på min altan og brukte magneter, typisk for gamle kjøkkenskap. De er sterke nok til å holde den biten på plass! Kanskje vanskelig å gripe, men bare pirke ut planken med en skrutrekker eller kniv.
Bra tanke med hengeblekkene...men jeg tror det vil være i prinsippet umulig å få til nøyaktig plassering av dem og deres korresponderende skruer og få planken helt linjert med de faste plankene. Det er ganske viktig at linjene holdes presise, ellers vil det se dårlig ut.
Jeg har gjort lignende på min altan og brukte magneter, typ til gamle kjøkkenskap. De er sterke nok til å holde den biten på plass!
Kanskje vanskelig å gripe, men bare pirke ut bordet med en skrutrekker eller kniv.
Magneter til gamle kjøkkenskap...🤔 Hva slags magneter er det? De ruster ikke?
Bra tanke med hängblecken...men jag tror at det kommer være i prinsippet umulig å få til eksakt plassering av dem og deres korresponderende skruer og få planken helt linjert med de faste plankene. Det er rett viktig at linjene holdes presise, ellers kommer det se ille ut.
[lenke]
Denne typen mener jeg. Mine har ikke rustet men de sitter litt beskyttet.
Føler meg veldig tvilende til at de ikke skulle ruste der jeg trenger å ha mine...men magnetsporet er likevel fristende av flere grunner. Man burde vel kunne spraye litt rustbeskyttelse på magneter. 🤔
Jeg ville ha laget en mini-dør av alle 3 plankene i høyde og satt en haspe, dørlås eller lignende som lukkemekanisme.
Ba AI skissere litt, men det ble vel litt sånn passe.
Hehe..noen ganger mislykkes AI ganske kapitalt. 😂
Mazen skrev:
Ranpamuff etc.
Jeg søker en verktøyløs løsning.
Dette kan løses på enkle måter, men som kanskje ikke blir så pene. Jeg er en sånn som ikke alltid søker enkleste løsning, men heller litt mer elegante/innviklede...for det er gøy. 😃
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.