Vi har nylig flyttet inn i en leilighet, og jeg er ganske uvant med å feste ting i gipsvegger. Vi klarte å få opp en hylle/skap i går med en ekspanderplugg (som jeg i det minste håper sitter sikkert og gjør som den skal). Den veggen hadde bare gipsplaten og deretter et hulrom.
I dag prøvde jeg å få opp to ytterligere skap, bare for å innse at veggen er annerledes etter å ha boret 4 stk 10Ø hull. Den er gips, tom, gips, tom, sponplate (omtrent 55 mm før sponplaten nås, vet ikke hvor tykk). Gjetter i det minste på sponplate fra det jeg ser gjennom hullet. Dette gjør at ekspanderpluggen ikke kan brukes, og jeg vet ikke helt hvordan jeg går videre herfra.
Skapene har beslag i form av metallplater, og det er altså disse som skal skrus fast på veggen, for så å få skapene hengt på seg.
Er det enkelgips eller dobbeltgips (to gipsplater)?
Hvis du skal henge skap i enkelgips kan du bruke typen vippanker eller de heter ulike ting.
Denne typen finnes også i plast. Men med disse kommer veggen med skapet. Det holder.
For ting som ikke er skap, men mer bilder osv., vil en vanlig "rødplugg" og hull med 5,5 mm bor være mer enn nok....
Det du beskriver gips+ spon tomrom gips spon.
Høres ut som en skillevegg.
Det burde ikke være noe problem i det hele tatt å feste med ekspander tomrommet er fullgodt.
Men som sagt finn ut om det er enkelt gips eller dobbeltgips.
Nei, altså det er gips, tom, gips, tom, spon. Tomrommet er ikke stort nok og når jeg prøvde å bruke tangen klikket det, men den ekspanderte ikke. Antar det er enkelt, siden det bare er en som ble boret gjennom først?
AA-Man_08 skrev:
Det du beskriver gips+ spon tomrom gips spon.
Høres ut som en mellomvegg.
Det burde ikke være noe problem å feste med ekspander hvis tomrommet er tilstrekkelig.
Men som sagt, finn ut om det er enkeltgips eller dobbeltgips.
Er det enkelgips eller dobbelgips (to gipsplater)?
Hvis du skal henge opp skap i enkelgips kan du bruke typen vippeanker eller de har forskjellige navn.
Denne typen, finnes også i plast. Men med disse kommer veggen ned med skapet. Det holder.
[bilde]
For ting som ikke er skap men typ bilder osv, så vil en vanlig "rødplugg" og hull med 5,5mm borr holde godt....
Setter pris på tillegget for bilder og slikt! Har vært usikker på hva som gjelder der. Særlig etter at utleier nå ikke anbefalte slikt som ekspanderer (usikker på hvordan man da skal kunne få festet tunge speil, skap, osv., menmen).
Jeg antar enkelt? Siden det er en plate borren gikk gjennom før tomrommet, så neste plate, tomt og deretter til slutt sponplaten (som jeg da ikke boret). Skal sjekke ut det du foreslo!
Nei, altså det er gips, tomt, gips, tomt, spon. Tomrommet er ikke stort nok og når jeg prøvde å bruke tangen klikket det, men den ekspanderte ikke. Antar det er enkelt, siden det kun er en som boret gjennom først?
Om det ikke ekspanderer så høres det ut som du har feil ekspander for tykkelsen på materialet.
Setter pris på tillegget for tavler og slikt! Har vært usikker på hva som gjelder der. Særlig etter at utleieren nå ikke anbefalte slikt som utvider (usikker på hvordan man da skal kunne feste tunge speil, skap, etc., menmen).
Jeg antar enkelt? Siden det er en plate boret gikk gjennom før tomrommet, så neste plate, tomt, og så til slutt sponplaten (som jeg da ikke har boret). Skal sjekke det du foreslo!
Borr et hull og form en binders som en L. Den stikker du i hullet og trekker mot deg til det tar stopp. Hold fingrene mot veggen og løft den ut. Mål deretter avstanden mellom finger og bøyningen på kroken, så har du tykkelsen på platene før tomrommet.
Borr et hull og form en binders som en L det stikker du i hullet og deretter drar mot dick til det tar stopp hold fingrene mot veggen og løft ut den.
Mål deretter avstanden mellom finger og krokens bøy der har du tykkelsen på platene før hulrommet.
Antar man kan si noe i den retningen? Hallen/soverommet er "bak"?
Det er riktig tang for formålet.
Om du ser på eksempelet på ekspander på bildet så ser du at den ene har en lengre glatt, det er trolig for dobbeltgips, trippelgips er ikke så vanlig at det følger med.
De pleier også å være merket 4E eller 4D 5E, 5D osv avhengig av hva diameteren er.
Om du har gips + plate så må du ha en for dobbel, men det kan også være slik at du trenger en annen type ekspander om platen bak gipsen er tykkere enn tiltenkt lengde.
Men har du treplate bak så kan du skru direkte i den.
Men den ene beskrivelsen høres ikke korrekt ut, det pleier ikke være gips mot regel og treplate mot romdelen.
uten gips, treplate metallregel.
Som sagt bor, og se hva som kommer ut og mål hullet.
Det er riktig tang for formålet.
Hvis du ser på eksemplene på expander på bildet så ser du at den ene har en lengre glatt del som sannsynligvis er for dobbelgips. Trippelgips er ikke så vanlig at det følger med.
De pleier også å være merket 4E eller 4D, 5E, 5D osv. avhengig av hva slags diameter det er.
Hvis du har gips + plate må du ha en for dobbel, men det kan også være sånn at du trenger en annen type expander hvis platen bak gipsen er tykkere enn tiltenkt lengde.
Men har du en treplate bak kan du skru direkte i den.
Men den ene beskrivelsen høres ikke korrekt ut, det pleier ikke være gips mot stender og treplate mot romdelen.
men gips, treplate, metallstender.
Som sagt, bor og se hva som kommer ut og mål hullet.
Skruene er M5, 10Ø x 54mm, de andre er ca. 62mm eller noe sånt. De kortere har allerede blitt brukt for hylla som allerede har blitt hengt opp på den andre veggen som kun hadde gips og tomrom.
Det er som sagt akkurat som jeg skriver: Gips (som ser ut til å være 1,5 cm tykk), deretter et tomrom på 2 cm, deretter gips igjen (som sannsynligvis også er 1,5 cm), deretter tomrom igjen, så en sponplate. Ikke tre.