Hej

Vet inte om forumet är rätt, peka mig gärna i rätt håll annars...

Rev en gammal träpanel på en källarvägg i ett hus vi flyttade in i förra året. Visste att det skulle vara någon grad av fuktskada då stupröret som går utanför har läckt i ett okänt antal år.

Panelen och reglar var så klart fuktiga och där var en del saltutfällningar man i övrigt såg det inledningsvis helt okej ut.

Ikväll när jag städat undan och dammsugit tog jag en titt i springan mellan golvllinkern och källarväggen. Där kunde jag se någon typ av syll(?) som var rutten och har någon form av påväxt.

Min första plan var att riva panel och reglar, avfukta ett par månader, sedan slipa och måla med en bra färg. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt detta? Vad är nästa steg? Riva upp golvet? Känns lite hopplöst just nu, hjälp...

Mvh

• 20260604_130950.jpg
  • 20260605_221221.jpg
  • 20260605_221230.jpg
P
Ser ut som en 70 tals konstruktion i den källaren..

så svarar utifrån den tanken eftersom infon saknas..

lite svårt att på bilden avgöra vad det är för golv egentligen och exakt hur det är uppbyggt det får man undersöka lite mer

Hade jag varit du så ska allt trä och annat organiskt material som kan ruttna och mögla ut från källarens golv och väggar.. sånt material som ligger mot betong som ligger i väggar eller golv är inte bra..

Så är det golvet ett reglat och sen nån skiva och sen kaklat golv eller nån fake som ser ut som klinkers eller plastmatta så ska det också ut i min världsbild

Under 70 talet stod man inte sällan och trampade ner träreglar i betongen, för att sen kunna bygga vidare på dessa... Man förstod helt enkelt inte bättre.

nog bara att riva ut allt trä och spån och sånt som kan ruttna och mögla nedanför taklist i det där fallet,, det hade iaf jag gjort

får väl riva lite och se vad golvet är för konstruktion men finns det trä så ska det ju ut därifrån så länge det finns kvar så kommer det lukta källare och vara en hälsorisk

• Liker
M-stad og 2 andre
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Ser ut som en 70 tals konstruktion i den källaren..

så svarar utifrån den tanken eftersom infon saknas..

lite svårt att på bilden avgöra vad det är för golv egentligen och exakt hur det är uppbyggt det får man undersöka lite mer

Hade jag varit du så ska allt trä och annat organiskt material som kan ruttna och mögla ut från källarens golv och väggar.. sånt material som ligger mot betong som ligger i väggar eller golv är inte bra..

Så är det golvet ett reglat och sen nån skiva och sen kaklat golv eller nån fake som ser ut som klinkers eller plastmatta så ska det också ut i min världsbild

Under 70 talet stod man inte sällan och trampade ner träreglar i betongen, för att sen kunna bygga vidare på dessa... Man förstod helt enkelt inte bättre.

nog bara att riva ut allt trä och spån och sånt som kan ruttna och mögla nedanför taklist i det där fallet,, det hade iaf jag gjort

får väl riva lite och se vad golvet är för konstruktion men finns det trä så ska det ju ut därifrån så länge det finns kvar så kommer det lukta källare och vara en hälsorisk
Det stämmer att huset är byggt 70. Har inte hittat någon ritning över källaren så jag vet inte hur golvet är konstruerat, vet dock att klinkers lades på i efterhand

K
E marcusjacobsson skrev:
Hej

Vet inte om forumet är rätt, peka mig gärna i rätt håll annars...

Rev en gammal träpanel på en källarvägg i ett hus vi flyttade in i förra året. Visste att det skulle vara någon grad av fuktskada då stupröret som går utanför har läckt i ett okänt antal år.

Panelen och reglar var så klart fuktiga och där var en del saltutfällningar man i övrigt såg det inledningsvis helt okej ut.

Ikväll när jag städat undan och dammsugit tog jag en titt i springan mellan golvllinkern och källarväggen. Där kunde jag se någon typ av syll(?) som var rutten och har någon form av påväxt.

Min första plan var att riva panel och reglar, avfukta ett par månader, sedan slipa och måla med en bra färg. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt detta? Vad är nästa steg? Riva upp golvet? Känns lite hopplöst just nu, hjälp...

Mvh
Du har nog rivning kvar att göra.
Klinkern ser ut att ligga på en uppreglad konstruktion, inte direkt på plattan. Jag hade börjat med att undersöka den saken, men det ser ju onekligen ut som att ni har ett uppreglat undergolv.

Många reglade upp och isolerade för att slippa skitkalla golv, så det skulle inte vara något unikt.

Oaktat stupröret så verkar alla fel som kan begås ha begåtts i er källare. Gissar att trä lagts direkt mot yttervägg och platta = bara att riva ut. Gjordes ingen besiktning?

Har du läst på någonting om källare, så du inte gör en massa egna dummheter?

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D
När dränerades det på utsidan senast? Byggåret? Det borde göras.

• Liker
Nilstyko
  • Laddar…
K
E marcusjacobsson skrev:
Det stämmer att huset är byggt 70.
D datja skrev:
Byggåret?

D datja skrev:
När dränerades det på utsidan senast? Byggåret? Det borde göras.
Huvudproblemet är inte dräneringen, det är konstruktionen med organiska material som ligger direkt mot eller t o m i betongen. Den usla konstruktionen kan inte dräneras bort.

• Liker
yonna
  • Laddar…
D
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Huvudproblemet är inte dräneringen, det är konstruktionen med organiska material som ligger direkt mot eller t o m i betongen. Den usla konstruktionen kan inte dräneras bort.
Det fattar jag också. Men det borde ändå dräneras.

D datja skrev:
För att...?

• Liker
Freelin og 1 annen
  • Laddar…
D
För att...?
Det blir tråkigt för TS om han gör fint på insidan för att strax därefter få nya fuktskador.

K
D datja skrev:
Det är hur som helst bra att det förs på tal. Ts verkar ju leva i villfarelsen att fuktproblemet är lokalt och har uppstått till följd av läckande stuprör.
Jag får därmed intrycket att det finns kunskapsluckor.
Jag kan dock ha missförstått situationen.

D datja skrev:
Det blir tråkigt för TS om han gör fint på insidan för att strax därefter få nya fuktskador.
Varför tycker du att TS ska sätta upp fuktkänsliga material i källaren?

TS nämner ett stuprör som misstänkt bov i dramat. Där finns enkla och billiga lösningar i form av ett rör på marken som leder bort regnvattnet från huset, alternativt en tunna eller kanske IBC- tank för att samla upp vattnet.
En källare befinner sig under jord. Där finns markfukt (om man inte bor längst upp på en grusås) och markfukten går inte att dränera bort i sin helhet. Då är det bättre att bygga med oorganiska material som tål källarmiljön.

• Liker
Henrik.S og 1 annen
  • Laddar…
Med dagens mått en dålig konstruktion, men när huset byggdes helt ok och vedertagen. Det är tur att vi lär oss med tidens gång. Att inte säkerställa en fungerande drännering och utv fuktskydd före återställande blir lite att binda ris åt egen rygg.

• Liker
apelsinapa og 1 annen
  • Laddar…
K
Varför tycker du att TS ska sätta upp fuktkänsliga material i källaren?

TS nämner ett stuprör som misstänkt bov i dramat. Där finns enkla och billiga lösningar i form av ett rör på marken som leder bort regnvattnet från huset, alternativt en tunna eller kanske IBC- tank för att samla upp vattnet.
En källare befinner sig under jord. Där finns markfukt (om man inte bor längst upp på en grusås) och markfukten går inte att dränera bort i sin helhet. Då är det bättre att bygga med oorganiska material som tål källarmiljön.
Om fuktbelastningen är stor och man vill kunna använda utrymmet som boyta, så är väl inte fungerande dränering direkt någonting negativt...

• Liker
Nilstyko og 2 andre
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Om fuktbelastningen är stor och man vill kunna använda utrymmet som boyta, så är väl inte fungerande dränering direkt någonting negativt...
Vet vi att fuktbelastningen är onormalt stor för en källare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.