Hej!
Jag håller på att bygga om undervåningen i vårt 40-talshus, den gamla tvättstugan grävs ur, isoleras undertill med 20cm cellplast och på med en betongplatta med golvvärme. Projekt växer som bekant och det visade sig en bit in i ombyggnaden att taket ovan den gamla tvättstugan bestod av betong till skillnad av resten av huset som har träbjälklag vilket kom som en total överraskning.
Jag bifogar konstruktionsritningen där jag har rosafärgat betongplattan som då utgör taket. Enligt ritningen skall det finnas tre balkar, en i badrumstaket (INP18) och två genom tvättstugan (INP20 respektive DIP18). I verkligheten fanns det nu bara två balkar, nämligen DIP18-balken och INP20-balken som dock är flyttad söderut (gulmarkerad i ritningen).
Jag tänkte stämpa upp taket medan jag gräver ur rummet eftersom jag inte helt litar på konstruktionen speciellt där den södra balken går in i murstocken.
Vi har haft en konstruktör över som lämnat utlåtande angående balkarna då vi tidigare i vår rev en teglad innervägg som gick i nord-syd genom rummet och delade in det i tre mindre utrymmen.
Vid rivningen av den väggen stämpade jag upp taket med en H20-balk som jag nu tänkte flytta och låta löpa längs gulmarkeringen. Då det visade sig svårt att köpa H20-balk med måttet 4500 mm som jag egentligen skulle vilja ha undrar jag nu hur man på bästa sätt gör för att laska samman två kortare balkar för att stötta upp taket medan jag gräver ur rummet?
Jag har 4 st stämp med stämpkronor och en H20-balk med måttet ca 3500 mm.
PS Jag hag har inte tänkt gräva ur djupare än grundmuren varpå innerväggen står utan lämnar 50 cm. DS
Detta blev lite längre än vad jag hade tänkt mig..
Kort sagt: Hur laskar man på bästa sätt ihop två H20-balkar och håller dem med 4 st stämp med kronor?
MVH
Magnus

• IMG_E6756.JPG
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.