R Relik skrev:
Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?

Mvh
Säg till om rakt virke när det är lite reglarna i facken för butikerna vill sälja allt men dom flesta butikerna har fingerskarvat på kort reglarna.
 
Jag var inne på Byggmax härom veckan och slogs av hur raka alla reglar jag tittade på var, så det verkar som att det varierar.
 
  • Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
R Relik skrev:
Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?

Mvh
Det är bara titta på hur kunderna behandlar virket överlag i jakten på kvistfria och snyggast möjliga virkesbit. Riv och slit och lämna allt som en tändstickshög. Inte konstigt att det blir mycket vint oskevt. 🤪
 
  • Liker
  • Wow
Festlund og 4 andre
  • Laddar…
C
S smulanski skrev:
Och till er som bläddrar igenom hela virkesstuven i jakt på den finaste biten, se för tusan till och visa att ni fått någon sorts uppfostran genom att lämna det ihopplockat och fint efter er.
Yepp, krokiga reglar läggs tillbaka i botten av traven! 😆

Skämt åsido, här är det ordning och reda i facken, så det varierar nog med kundernas och personalens ordningssinne.
 
S hjulia skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut på Byggmax idag men för ca 10 år sedan så köpte Byggmax-butikerna häromkring andrasortering av virke från närliggande sågverk, ibland tom tredjesortering. K-rauta som det hette då låg kvarteret bort från Byggmax och köpte även de från samma sågverk men de köpte förstasortering så på Byggmax fick man noga syna varje regel, framförallt under trallbyggarsäsong, medan på K-rauta var det oftast bara att lasta på. Om Byggmax fortfarande hanterar inköp på samma sätt så skiljer det sig antagligen väldigt mycket över landet hur lätt/svårt det är att hitta raka reglar
Jag ringde till en av Byggmax leverantörer och frågade varför de säljer andrasortering till dem. Killen i luren svarade "du är galen, skulle vi sälja skräp till vår största kund är det snart slut med oss". Ringde också St.Eriks (har jag för mig det var) och frågade samma sak. De svarade att Byggmax är den absolut största kunden och stora kunder är vi extra noga med.

Svaret är alltså att mycket om det som sägs om Byggmax är myter.
Däremot skaver det lite när de använder underbemannad okunnig personal i butikerna. Men det är ju det som är affärsidén precis som Netonnet, dvs låga kostnader = billiga produkter.
 
  • Liker
Festlund og 4 andre
  • Laddar…
Mats-S
T Troberg skrev:
köper hos Karl Hedin. De är inte bara rakare, man känner att de väger mycket mer (dvs tätare virke) och bättre hyvlat
Instämmer.

Karl Hedin i Karlstad, finns inte bättre virke att köpa. Dessutom supertrevlig personal som alltid är glada, positiva och hjälpsamma. Har fått ett konto och avtal där så typ samma priser som på Bygg Max :-)
 
  • Liker
Festlund og 1 annen
  • Laddar…
Mats-S
K Kalbygge skrev:
De svarade att Byggmax är den absolut största kunden och stora kunder är vi extra noga med.
Problemet är ofta att virket hanteras sjukt dåligt när det staplas upp på ByggMax, ute i solen huller om buller. Självklart blir det endaast propellrar då av dom från början raka reglarna.

Hos Karl Hedin i Karlstad ligger allt virke fint staplat inomhus, ingen sol som trycker på heller. Visst finns det några propellrar där också, men dom är extremt få och lätta att undvika :-)
 
  • Liker
Festlund og 1 annen
  • Laddar…
R Relik skrev:
Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?

Mvh
Jag tror att de tillverkas av bananträ, annars skulle de inte se ut på det viset!
 
  • Haha
Conqvist
  • Laddar…
L lennart Å skrev:
Jag tror att de tillverkas av bananträ, annars skulle de inte se ut på det viset!
Då tror du väldigt fel..
 
Banan är en ört, inte en lignos,och bildar således inte "trä" som man kan såga reglar av.

Godnatt.

🙃
 
  • Liker
  • Haha
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
R Relik skrev:
Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?

Mvh
Plåtreglar är spikraka!
 
Juha Lahti Juha Lahti skrev:
Plåtreglar är spikraka!
Vilket avhandlades redan i inlägg #3.
 
Magnus E K
De senaste bananerna jag köpte på Ica smakade mögel. Raka var de inte heller.

(Apropå att trä är ett levande material där inga två reglar är exakt likadana.)
 
P
Många trångbodda brädgårdar som har det som ska in i facken ligger ute i solen ena dagen och regn nästa i bästa fall med tak över men regnar det minsta snett så blir det blött iallfall..

Sen kommer man till nästa ställe med rejält med plats för allt virke inomhus kanske inte uppvärmt men tätt mot utomhus och skrämtaken över virkesställen på vissa platser framstår som rätt fattigt och nära omöjligt att hålla kvaliten på virket..

ena änden på samma regel är sjöblöt i ena änden och relativt torr i andra änden....

Sen vägrar såklart många kunder att köpa den krokiga och den med lyftskada och den med den fula kvisten på så många sorterar ut dom finaste ur högen, vilket då till slut snart bara finns krokigt skit kvar i facket som ingen vill ha...

Sen hjälper det väl inte att vissa har bra kunnig personal som man får betala ordentlig lön för som ser efter och lägger tillbaka saker och säger åt folk att lämna virket som det såg ut innan , inte i plocke pinn hög...
Och sen har vi andra orter där mängden personal som är där med full lön är få och olika former av lönebidrag ger personal som kanske inte riktigt håller måttet utan om känns som dom passat bättre på samhall men företaget fick billig arbetskraft men med rejäla luckor i kunskap och arbetsinsats..

Letade reglar förra veckan till ett projekt och frågade på två av brädgårdarna om dom trodde att merparten av deras kunder var båtbyggare.. grova reglar som inte är som 70x45 och 45x45 som man enkelt vid montering kan bryta rak som ser ut som bananer men brädgården såklart ändå vill ha fullt pris för .. det skiten kan dom sälja till nån annan. tänker inte stå och jäklas och försöka bända grova reglar raka 220x45 går liksom inte så bra att bryta raka..

Men vissa brädgårdar skulle ju verkligen behöva fundera på hur dom förvarar virket.. att slippa regn på virket känns ju som en bra början...

så här ser det ju ut på för många ställen...
 
  • grenställ-och-virkesställ.jpg
  • Liker
  • Wow
HJS og 2 andre
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag har slutat köpa hos dem, köper hos Karl Hedin.
Normalt köper bygghandeln från närmaste leverantör eller bästa pris. Så man kan räkna med att det är samma produkter hos närliggande bygghandlare.
T Troberg skrev:
De är inte bara rakare,
Allt virke är rakt eftersom det sågas rakt och levereras buntvis.Låter man det torka i bunten håller det sig rakt även när det har torkat.

Lägger man det som plockepin huller om buller kommer det bli skevt när det torkar.
T Troberg skrev:
man känner att de väger mycket mer (dvs tätare virke)
Om man kan känna att det väger mycket mer är orsaken att det är fuktigare. Och alltså inte har torkat och hunnit krokna. Så tätvuxet virke att det är mycket tyngre finns helt enkelt inte i den vanliga bygghandeln.

Den främsta orsaken till att virke blir skevt eller krokigt är att det legat fritt när det torkats. Vill man att det skall vara rakt när det har torkat måste man se till att det är rakt under tiden det torkar. I buntar eller monterat spelar ingen roll bara man fixerar det helt rakt.

Vilket då rimligen betyder att det är bättre att välja en lätt regel än en tung om de i övrigt är lika fina. Den lätta håller sig rak och den tunga kommer bli skev om man inte ser upp.
 
  • Wow
  • Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.