N
Hei!

Jeg vil bygge en pergola og trenger 4,2m spennvidde. Den høyeste bjelken som får plass under takfoten er 45x145. Er det noen som vet hvor mye vekt den kan belastes med ved en så stor spennvidde uten å bøye seg? De vil bli belastet av egenvekt og overliggende materiale på ca 120-150kg. Jeg kunne sette to stykker ved siden av hverandre med 45mm mellomrom, hvor mye ville det påvirke bæreevnen?

Skal du henge 150 kg i en av bjelkene? Vil ikke fungere, vil jeg si maks rundt 50 kg. Kan hjelpe om du skrulimer sammen to stykker, men er nok på grensen selv da.

N
Lulaua Lulaua skrev:
Skal du henge 150kg i en av bjelkene? Kommer ikke til å fungere, vil si maks rundt 50kg. Kan hjelpe om du skrulim sammen to stykker men er nok på grensen også det.
Attans. Jeg tenkte legge ribber oppå og det blir ca 150kg totalt da fordelt på hver bjelke. Hadde også ønsket å feste noen hengestol eller lignende på en av bjelkene.

Ja, men da får du jo ikke 150 kg som bare belaster en bjelke - så lenge du dropper hengestolen (går sikkert an å henge stolen på en bjelke nær en søyle).

Lag en enkel skisse med mål så kan man vurdere rimeligheten litt bedre!

• Liker
nev2003
  • Laddar…
N
Lulaua Lulaua skrev:
Ja men da får du jo ikke 150kg som bare belaster en regel - så lenge du unngår hengekøyen (går sikkert an å henge stolen på en regel nær en søyle).

Gjør en enkel skisse med mål så kan man vurdere rimeligheten litt bedre!
De røde bjelkene i skissen er 45x145 reglene vi diskuterer. Tanken var å legge 45x145 reglene oppå også hele veien ut. Byggskisse som viser arrangement av røde 45x145 mm bjelker og stolper med mål, inkludert spenning og festepunkter i blått og grønt.

Vekten fra reglene som ligger oppå blir ca 130kg per regel, og egenvekt ca 20kg. ca 18 stk 45x145 regler ligger oppå og det er 1.5m mellom bjelkene, de veier 4.9kg per meter. Men det jeg kunne gjøre er å feste flere bjelker i den blå bjelken, slik at vekten per rød bjelke blir mindre. Men spørsmålet er da hvor stor den blå bjelken må være, holder det med 45x145?

Den blå påvirkes ikke så mye av flere røde bjelker da den har en spennvidde på 1,4 m mellom opplagene. Det er den lange spennvidden på de røde bjelkene, 4,05 m, som er det vanskelige å klare. Er det ikke mulig å få inn en større dimensjon på de røde bjelkene?

Enklest er vel å ta 190 reglar og sage ut i overkant så de går inn under takfoten.
Det er på midten mellom takfot og opplag at belastningen på reglen blir størst og høyden på den trengs for å klare bøyepåkjenningen.

N
Lulaua Lulaua skrev:
Ja men da får du jo ikke 150kg som bare belaster en bjelke - så lenge du skipper hengestolen (går sikkert å henge stolen på en bjelke nær en søyle).

Gjør en enkel skisse med mål så kan man vurdere rimeligheten litt bedre!
Nei, det går ikke, med 145mm må jeg sage opp et stort hull i takfoten, deretter ligger en takrenne 1 cm over dette. Det er så lavt under taket og det meste av veggen er dekket med vinduer, så avstanden mellom vindusbeslaget i toppen av vinduene og takfoten er det store problemet, det er ca 10cm...

Det eneste alternativet jeg har virker å være å bryte opp terrassen og plassere stolper lenger inn, jeg kunne sette en rad med stolper på 2,82m spennvidde. Da kan jeg kanskje til og med gå ned i dimensjon til 45x120 og la stolpene stå med 2,80x2,82 avstand?

N
GoC GoC skrev:
Enklest er vel å ta 190 stendere og sage ut i overkant så de går inn under takfoten.
Det er på midten mellom takfot og opplegg som belastningen på stenderen blir størst, og høyden på den trengs for å klare bøyebelastningen.
Det skulle kanskje kunne gå. Som det er nå planlegger jeg å sage bort ca 5cm av takfoten. Men for å få inn 195mm så skulle jeg da behøve å sage bort 5cm fra stenderen også, både for takfot og for takrenne. Vil stenderen fortsatt ha bedre bæreevne selv om den blir utskåret?

GoC GoC skrev:
Enklest er vel å ta 190 stolper og sage ut på overkant så de går inn under takfoten.
Det er på midten mellom takfot og opplegg at belastningen på stolpen blir størst, og høyden på den trengs for å tåle bøybelastningen.
Høyden kan jo også trenges nær opplegg der tverrkraften er størst - så hvis en slik utskjæring gjøres er det nok bra å gjøre en sjekk i det snittet også.

N Terenius skrev:
Det skulle kanskje kunne gå. Som det er nå planlegger jeg å sage bort ca. 5 cm av takfoten. Men for å få inn 195 mm så skulle jeg da trenge å sage bort 5 cm fra bjelken også, både for takfot og for takrenne. Vil bjelken fortsatt ha bedre bæreevne selv om den blir utsaget?
Du bør sage med en ”myk” overgang mellom det utskårne og opp til ”full tykkelse” så du ikke lager en knekkanvisning.

• Liker
Benjamin Pålsson og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.