Hei!

Det er jo sikkert flere enn jeg som har støtt på gjenstridige vegger når man skal lage hull for noe (i mitt tilfelle gjennomføring for luftvarmepumpe)..

Total tykkelse på veggen 28,5 cm, og konstruksjon innenfra og ut:
Veggkledning (plate med låssastramønster) 4mm
24 mm liggende plankevegg
45-46 mm luftspalte
papp-lignende men bare ett lag (den tidens fuktsperre?)
45-46 mm stående planke/regul (mistenker en til plankevegg siden begynnelsen av neste planke/regul syntes i sideveien)
14mm porøs plate (kan være del av vindsperren utenfra)
tjärpapp 2-3 mm
35 mm planke
dobbelt tjärpapp (trolig nettopp over en skjøt) 2-3mm (*2)
24 mm planke, mest sannsynlig den gamle ytterveggen
45-50mm mineralull el lignende (tilleggsisolasjon)
tjärpapp 2-3 mm
17mm ytterpanel bunnbord
22mm ytterpanel overligger

Isolasjonen før tilleggsisoleringen burde være spon, som jeg ikke fant noe sted i hullet jeg laget (tyder på at jeg traff på en regel).. Kanskje en usedvanlig gjenstridig vegg, men det betyr jo også at man ikke trenger å være redd for å lage et hull eller to..

Er dette en "helt normal" konstruksjon av et 30-tallshus (bygd -36) ?

/PeO

Jøsses.....

Vårt hus fra 1938 har vegger som er typ 15 cm. Innenfra og ut:

Tretex, masonitt eller puss på nett og vass avhengig av hvilket rom det er
Stående 2 tommers spontet planke
vindtett papir
1 tommers lekter i rutemønster med sagflis
Vindtett papir
Liggende spontet 1/2 tommers (billig treverk)
Vindtett papir
Stående panel knapt en tomme
Overlekter

Det går alldeles utmerket å lage hull i det med tigersag. Som vanlig når man lager store brede hull, må de jo bjelkes av, men ellers ingen problem.

:) pinebar

Ytterveggene i vårt hus bygd i -42 ser ut som følger innenfra og ut. 1/2" tretex, 2" stående, 2" liggende, papp, cirka 40mm kalkpuss. En slik vegg har ifølge opplysningene en U-verdi på omtrent 1. Som et virkelig godt moderne vindu altså...

Eld skrev:
Ytterveggene i vårt hus bygd -42 ser ut som følger innenfra og ut. 1/2" tretex, 2" stående, 2" liggende, papp, cirka 40mm kalkpuss. En slik vegg har ifølge opplysning et U-verdi på omtrent 1. Som et riktig bra moderne vindu altså...
Om du er fornøyd med at din vegg isolerer like bra som et bra vindu, så tror jeg du er litt på villspor. En vegg bør være betydelig bedre enn et vindu, uansett vinduets kvalitet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.