Jeg har et 22mm galvanisert rør som trenger å kobles til en vannkran for hageslange. Vannkranen har kobling Dy15.
I selve rommet hvor jeg vil sette vannkranen er det ingen enkel måte å koble inn noe uten å sage av galvaniserte rør og gjenge dem om, hvis jeg forstår riktig.
Men i det forrige rommet finnes det en kuleventil som det sitter en slags slangekobling på. Jeg kan fjerne den slangekoblingen og koble en slags 22mm galvanisert rør til 15mm kobberrørs kobling der i stedet og så dra kobberrøret langs taket, gjennom veggen og inn i vannkranen. Er det den enkleste og billigste løsningen for problemet mitt uten å måtte kjøpe mange spesialverktøy for gjenging osv.? Og i så fall, hvilken slags kobling trenger jeg for å koble kobberrøret til den kuleventilen?
Jeg synes det ser ut som kobberrør overalt unntatt etter ventilen.
Men jeg kan ta feil.
Er det jernrør så burde det være 21 mm, kobberrør finnes 22 mm.
Skrap litt på rørene så vises forskjellen snart.
Jeg synes det ser ut som kobberrør overalt unntatt etter ventilen.
Men jeg kan ta feil.
Er det jernrør så burde det være 21 mm, kobberrør finnes i 22 mm.
Skrap litt på rørene så ser du snart forskjellen.
Protte
Nå må du unnskylde at jeg er en idiot, men jeg trodde ikke kobberrør var gjenget, noe som disse her ser ut til å være? De ser kobberfarget ut når jeg skraper på dem, men er det jeg som har misforstått noe? De er også 22 mm garantert.
Gjengen er loddet på røret, så jeg vil nok påstå at det er kobber.
Mål med skyvelære at det virkelig er 22 mm, finnes en del gamle rør med andre mål, og så er det enkleste en klemringskobling om du ikke kan lodde.
Ytterligere litt OT, her er to bilder på klokoblinger, den sølvfargede for luft & den i messing for vann:
Se forskjellen i låsningen, går bare an å vri dem halvveis
Ulike store pakninger, den for luft går innenfor den for vann.
Ytterligere litt OT, her er to bilder på klokoblinger, den sølvfargede for luft og den i messing for vann:
[bilde]
Se forskjellen i låsningen, går bare å vri dem halvveis
[bilde]
Ulike store tetninger, den for luft går innenfor den for vann.
Ok, da må jeg jo spørre hvorfor min kaldtvannsrør har en klokobling for luft i seg?
Når det kommer til klokoblinger, finnes det minst to forskjellige i messing også. De som ikke passer med trykkluftskoblingen i stål er vanligvis av typen "Geka" og sees av og til i forbindelse med hagevanning og lignende hvor større flyt kreves enn det gardenakoblinger kan håndtere.
Så finnes det klokobling i henhold til SMS (1175, 1176, 1179, 1180 m.fl.) som brukes til brannslange. Den er noe større enn klokobling Geka og passer derfor ofte sånn noenlunde sammen med klokoblinger i stål for trykkluft. Den passer derimot ikke i det hele tatt med Geka.
Jeg kan tenke meg at en tidligere eier har hatt god tilgang på brukt brannslange eller trykkluftslange og brukt disse som vannslanger i en eller annen sammenheng. Klokobling i henhold til SMS i messing er dog ekkelt dyre hvis man i det hele tatt får tak i dem, så da er det sikkert fristende å bruke den billigere trykkluftskoblingen som i hvert fall fungerer noenlunde også for vann.
Enig med PNO, jeg hadde ingen anelse om at det var forskjellig for vann og luft, så hvis jeg hadde hatt en kopling liggende, hadde jeg nok brukt den, uansett type.
Så er det jo slik at trykkluft normalt inneholder litt vann og vann en del gasser.
Jeg synes det ser ut som kobberrør overalt unntatt etter ventilen.
Men jeg kan ta feil.
Er det jernrør så burde det være 21 mm, kobberrør finnes i 22 mm.
Skrap litt på rørene så ser du forskjellen snart.
Protte
Har et mykloddet T-rør som tilkoblingen som går ut på røret er skadet, går det an å lodde løst og lodde tilbake ny rørlengde uten at alle loddingene på T løsner? er 15mm rør.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.