Vurderer å lage et innertak av 22x195 råplan med råsiden inn. Dette for å gi inntrykk av "gamle brede planker".
Nå er det jo ikke mulig å kjøpe så bred råspont ???
så man får vel ta turen til en møbelsnekker og få fresing av not & fjær.
Not og fjær gjør vel at det ikke går fra hverandre så mye, og der det begynner å glipe litt så holder noten "tett"?
Eller finnes det andre erfaringer og forslag?

195 gir ikke inntrykket av "gamle brede planker" synes jeg.
Snakk i stedet med noen sagbruk at de sager opp breeeede bord, gjerne i ulike dimensjoner.

Har gjort noe lignende det du beskriver av 145, 170 og 195 mm bred panel med spor nettopp for å etterligne gammel panel, og det ble ganske bra, men ikke så bra som jeg trodde.

Jeg synes det høres ut som en god idé. Jeg sitter med de samme tankene som deg. Jeg skal akkurat til å spikre opp råspont som innertak, men jeg stjeler nok din løsning i stedet. Andre alternativer, slik som å kjøpe bredere plank fra en lokal sag blir litt vel dyrt. Når det gjelder fresing av not & fjær så gjorde jeg nylig det selv med overfres til et gammelt tregulv som jeg har lagt inn. Jeg freste en 6 mm not i hver langside og brukte 2 stk 3 mm masonittstrimler som løs fjær. Det ble kjempebra.

/Roger

Har selv prøvd med fresemaskinen for å gjøre en test. Innser imidlertid arbeidsinnsatsen 80 m2, puh, så det får nok bli noe snekkerarbeid................

Hørtes spennende ut å blande bredder. Skal gjøre en prøve for å se hvordan dette kan bli

Jo en ting bare.

Rå råspont vil vel krympe en del når den tørker innendørs? Jeg ville latt den ligge inne en god stund for å unngå for mye sprekker, eller kjøpe på et sagbruk som har tørke og få det tørket først.

Helt riktig.....
Men noen sprekker vil man jo ha "når det skal se gammelt ut" ;)

Reflekterte nettopp over dette da jeg var på to av traktens trelastlagre nylig. Her ligger all panel, lister og lignende for innendørs bruk i "kaldt lager". Det gjelder å få alt trevirke man skal ha innendørs til å ligge og "modne" seg en stund i det miljøet der det skal brukes.
Men har man tid til å vente 8)

Var i dag i kontakt med et lokalt snekkerverksted som kunne påta seg å fikse not og fjær i 22mm råplan.
De anslo ca. 125 m/tim. I mitt tilfelle ca. 4 timer x 400:- = 1.600:-

Sånn blir det :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.