Hei!
Jeg tenkte å bygge en benk som kan slås ut til en seng i MDF.
Min tanke er at to MDF-plater ligger oppå hverandre og ved hjelp av hengsler kan man deretter vri den øvre MDF-platen 180 grader. Hva slags hengsler skal man bruke for dette? Jeg vil jo ikke at de skal synes når platene ligger oppå hverandre, derimot gjør det jo ingenting om de synes når de er i oppfelt stilling, men jeg vil jo ikke ha noen nivåforskjell, uten at hele overflaten skal være jevn (det vil si skal man ha hengslene nedsenket i mdf-platen? Se illustrasjon. Min tanke var å bruke en MDF som er 18 mm tykk. Går det i det hele tatt?

Takk på forhånd!

Tredelt skisse som viser MDF-plater med hengsler i tre posisjoner: stablet, delvis utfoldet og fullt utfoldet til en flat overflate.

Lamellhengsel. Synes imidlertid når platene ligger sammen.

Takk for deres svar, men det er ikke helt hva jeg leter etter, ettersom jeg ikke vil at hengslene skal synes når platene ligger sammen. Jeg fant et bilde av et gammelt IKEA-bord som jeg hadde i tankene da jeg skisserte dette. Nå ser man ikke på bildet at hengslet ikke synes når bordet er sammenfoldet, men man ser at når bordet er utfoldet så sitter hengslene på innsiden i stedet. Det er slike jeg ønsker meg, noen som vet hva de kalles?

Takk!

To bilder av et gammelt IKEA-bord. Venstre bilde viser bordet sammenfoldet, høyre bilde viser det utvidet med hengslene på innsiden.

ullberg
Du har vel i prinsippet løst det selv - et hengsel egnet for bordplater - dvs. et bordsgångjärn

/U

• Liker
heyhawkan
  • Laddar…
Se der, noen ganger er løsningen for enkel. Hadde ingen anelse om at det fantes noe som het bordsgangjern. Takk!

Skal de være helt flate når man feller ut?
Jeg vil i så fall påstå at det er helt umulig å finne slike hengsler. Enten så får man se deler av hengslet når det er lukket, eller så får man akseptere at hengslet ikke er flatt når man feller ut.

Ellers finns sådär:
Gylne, justerbare dørhengsler i metall med flere ledd, egnet for møbelmontering.

Bilde lånt fra theofils, de har mye møbelbeslag og hengsler, ta en titt der.

Må det være et hengsel ellers?
Det holder ikke å dra ut den ene platen?

EDIT: Ser nå svarene, det var altså OK at de syntes "fra siden" og problemet løst :)

Sist redigert:
Du kommer aldri unna at hengslen vil synes litt når platene er sammenfoldet, selv de ullberg linker til vil synes når platene er sammenfoldet.

Så er spørsmålet hvor stor belastning det vil være på hengslene når platene er utfoldet.

Det gjør ingenting om de syns, bare de ikke stikker ut. Jeg skal sjekke bordsgångjärn, jeg tror det er det jeg trenger. Belastningen vil jeg selvfølgelig tenke på slik at de ikke trenger å ta all belastningen.

Takk!

heyhawkan skrev:
Det gjør ingenting om de synes, bare de ikke stikker ut. Jeg skal sjekke ut bordshengsler, jeg tror det er det jeg trenger. Belastningen kommer jeg selvfølgelig tenke på slik at de ikke trenger å ta hele smellen.

Takk!
Nå er det tydeligvis ikke viktigst at hengslene ikke synes, nå er det viktigst at hengslene ikke stikker ut noe når bordet er sammenlagt.

I din trådstart (i går) skrev du følgende:
heyhawkan skrev:
Jeg vil jo ikke at de skal synes når platene ligger på hverandre, ...
I ditt første svar (for noen timer siden) skrev du følgende:
heyhawkan skrev:
...ettersom jeg ikke vil at hengslene skal synes når platene ligger sammen.
Mitt forslag på pianohengsrer var at det skulle synes minimalt, hvor mye det ville synes avhenger blant annet av hvilken farge platene vil ha og hvilket materiale/farge/størrelse pianohengslene har. Pianohengsler stikker ut minimalt hvis man gjør det riktig, de kan bli som en del av bordplatas utforming.

Beklager at jeg var uklar. Slik som bildene du sendte på pianohengsler er for meg at de stikker ut for mye. Om de synes men at formen fortsatt er helt riktig så kan jeg leve med det, derfor ser bordhengsler mer ut som det jeg trenger. Jeg er dog veldig takknemlig for ditt engasjement!

Jeg syntes budskapet kom frem, visst kunne det være litt tydeligere, men litt får man jo finne ut selv ;)

Bordsgangjern er vanlige på båter, så båttilbehørsbutikkene pleier å lagerføre slike. Sjekk med Hjertmans, Erlandsons Brygga, Seasea eller noen nær deg.

Det fine med bordsgangjernene er jo at de er glatte og jevne selv i utfelt stilling og gir en god skjøt mellom platene.

• Liker
heyhawkan
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.