Hei!
Jeg stilte et spørsmål i forumdelen om Grunn og Kjeller ( http://www.byggahus.se/forum/grund-...grund-tjocklek-pa-kapillarbrytande-lager.html ) men har et par problemer til med grunn og bjelkelag. Årsaken til at jeg bygger om så radikalt er altså at det er impregnert treverk i svill og bjelkelag. Slik er det bygget i dag:

b05201281927Pebfc.jpg

Når jeg likevel holder på vil jeg få alle bjelkene i samme høyde, noe som hittil har vært forskjellig på badet og gangen. I gangen er bjelkene utsaget før de er lagt på ytterveggen, og et par av dem er sprukket fra utsagingen og innover. Jeg har fundert og søkt mye på en løsning for å montere alle gulvbjelkene lenger ned slik at det samtidig blir samme gulvhøyde inn mot kjøkkenet, og den jeg har funnet som jeg synes er best, kalte noen for en "kantbjelke". Er dette en god løsning?

da5201282309P3d9f.jpg

Siden jeg skal gjøre en utbedring i taket samtidig, kommer jeg til å bytte svill i deler og ta en bit per veggstender (er det å anbefale forresten?). Impregneringen har smittet veggstendernes nedre del, og derfor skal jeg erstatte en del av stenderen og deretter skru eller spikre en ny stender på den gamle og den nederste delen hele veien fra den nye svillen opp til den nye takstolen som heller ikke den gamle veggstenderen når opp til.

I dette tilfellet kan ideen om en kantbjelke være god for å binde sammen svilledelene. Men er en kantbjelke virkelig en god måte å montere gulvbjelkelag på? Hvis man skrur og limer en slik bjelke langs innsiden av svillen, holder den da for gulvbjelkelaget? Min tanke er å bruke bjelkesko til gulvbjelkene.

Skal jeg risikere noe ved å bygge på denne måten?

I den andre enden inn mot husveggen er bjelkelaget lagt på en list som ser ut til å være spikret mot husets svill. Det er vanskelig å se nøyaktig, men det virker slik. Går det an å feste en ny stender mot betongveggen med papp imellom og festet med skruer og plugger i stedet? Dels kommer bjelkelaget lenger ned og dels vil jeg bruke minst 195-stender i stedet for de 160mm høye stenderne som har vært der hittil.

Helst skulle jeg ville ta bort de to støttene og den langsgående bjelken som bærer midt under bjelkelaget i dag, siden det vil være trangt nok der nede uansett om det skal ordnes noe med avløpet. Men lar det seg gjøre med 270 i spennvidde på bjelkelaget, og holder det med 195mm-stender? Det skal stå vaskemaskin og tørketrommel mot den ene kortveggen, og der tenkte jeg å sette c-c 30 cm for ekstra bæreevne, ellers c-c 60. Noen som har peiling og vet råd?

Sist redigert:
Jeg er en amatør, men rent intuitivt så føles det ikke som noen god løsning å feste gulvbjelkelaget på den måten. Tatt i betraktning at de nåværende gulvstøttene faktisk har sprukket, betyr det vel tross alt at det er en betydelig kraft rettet nedover. Skal du i tillegg fjerne støtten i midten, nei, jeg tror det blir for mye. Hele gulvbjelkelaget henger da i en 45mm høy lim/skru felleskjøt.

Går det ikke an å feste en støttebjelke lenger ned på betongbjelken/grunnmuren og la bjelkelaget hvile på den? Litt grunnmurspapp imellom bjelke og grunnmur selvsagt. Gjør det i kombinasjon med din løsning, så er du i mål!

Når det gjelder spennvidden, tror jeg det er greit med 270cm og 195 bjelkelag. Jeg har 420cm og 210 bjelker i mitt hus, men det blir dog ubehagelige vibrasjoner når man går hardt med hælene eller når en gjeng unger leker. Skal du likevel bytte, så ta 210 bjelker, prismessig skiller det nok ikke spesielt mye.

Beijer har et beregningsprogram som jeg ikke visste om og som jeg testet nylig. Bygget på klassisk vis med bjelkene oppå murene, så holder det med 120x45 med midtstøtte og 170x45 uten. Kanskje burde jeg satse på å ha midtstøtten igjen og møblere med avløpet (som uansett delvis må gjøres om her) så det blir enklere å krype i grunnen. Siden jeg liker å gjøre ting litt skikkelig når jeg først holder på, føles det som 170-reglar for litt stødigere gulv enn det ville blitt med 120, spesielt med tanke på vaskemaskinen.

Spørsmålet gjenstår dog med opplagene. En annen tanke jeg har lekt med er å gjøre uttak i den ytre muren (betonghullstein) for hver bjelke. Det er litt arbeid med å få til en fornuftig jevn overflate å legge bjelken på (minimum 45 mm opplagslengde i følge beregningsprogrammet), men da ville jeg vinne høyde uten å gjøre uttak i enden og uten triks med sære monteringsløsninger. Det er jo ikke så mange uttak det er snakk om heller.

Noen som vet mer?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.