Hallo,
Holder på å planlegge vårens bygg av utekjøkken modell større. Kjøkkenet kommer til å omfatte en ca 3,5 m lang benk med plate av betong. Under benken vil jeg ha noen skap med dører. Planen er å bygge en ramme av treverk. Når det gjelder luker og øvrig bekledning av forsiden vurderer jeg å bestille laserskåret plate, rustfritt, corten eller lakkert.

Jeg er ikke spesielt flink når det kommer til plate. Heller ikke hengsler. Nedenfor har jeg laget noen raske prinsippskisser som viser omtrent hvordan jeg tenker det kunne se ut. Men jeg har ingen anelse hvordan det skal løses med hengsler.

Jeg skulle ønske at hengslene sitter på innsiden og vises så lite som mulig. Innfesting i luken tenker jeg kunne gjøres med laserskårne hull og pene skruer på utsiden. Den andre delen av hengslet burde kunne festes i rammen bak platen.

Kanskje noen som kan komme med noen tips rundt dette? Eller er det rett og slett en dårlig idé?

En skisse av en dør for et utekjøkken, med merket "Dør" og "Fast plåt" over en kant, mulig relatert til design av hengsler.

3D-skisse av utekjøkken med metallplate og trelekter, viser prinsipp for dørmontering med hengsler som skal være skjulte bak platen.

Beste svar

Pianohengsler, kanskje?

K Kurtivan skrev:
Pianoganger, kanskje?
Tanken har slått meg. Kanskje feste med rustfrie nagler.

Kjøper man pianoganger i lange lengder og kapper selv eller gjelder det å finne riktig lengde?

Nå er lukene bestilt. Det blir 3 mm cortenplate med litt kraftigere rustfrie pianohengsler. Det lokale smedverkstedet klipper til lukene og sveiser på hengslene. Jeg får komme tilbake med resultatet senere i vår.

• Liker
Kurtivan
  • Laddar…
Hei! Står selv foran å bygge utekjøkken. Er veldig interessert i hvordan ditt kjøkken ble til slutt. Del gjerne bilder og tips.

T Turcicci skrev:
Hei! Står selv foran å bygge utekjøkken. Er veldig interessert i hvordan kjøkkenet ditt ble til slutt. Del gjerne bilder og tips.
Hei,
Gøy at du spør. Det ble virkelig bra. Vi er inne i den tredje sesongen, og løsningen med luker i Corten ble en fulltreffer. Det blir dessuten vakrere for hvert år.

Vi har en pergola med en duk over om sommeren. Om vinteren er det helt åpent og fullstendig oversnødd.

• Pergola i tre med metallbenk og stoler, omgitt av glassvegger og utsikt over natur og vann.
  • Utekjøkken under pergola med Corten-stålskap, omgitt av grønne trær og utsikt over en innsjø. Terrassebord og stoler vises i forgrunnen.
  • Pergola med åpne tredører og hvite skap, betonggulv og varmeovn i taket.
  • Pergola med treskjerm og ståldetaljer, sett innenfra. Treribber på gulvet, og støttebjelker i taket. Gardin i taket for sommerbruk.
  • Cortenstålskapdør ved siden av oppvaskmaskin i et uterom, omgitt av treverk og grønt løvverk i bakgrunnen.
  • Skap med Corten-ståldører og en enkel knott ved et vindu, med teppe foran.
  • Utendørs kjøkken med benker og stoler av tre, ved en innsjø. Kjøkkenet har utsikt til trær og vann. Skap i rustfarget metall og trebord.
  • Utendørs kjøkken med Corten-stålskap, grill, og hagemøbler. Dekorert med blomster, omgitt av steinvegg og natur.
  • Pergola med overheng og utemøbler i en hage, omgitt av steinmur og blomster.
  • Pergola med sitteområde og hagemøbler, omgitt av sand og trær. Solslys treffer området, sommerlig atmosfære.
  • Elsker
Claes Blåe
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.