Jeg har en gammel låve på min gård som jeg vurderer å innrede til hest. Den består av to etasjer, en murt nedre etasje og et høyloft ovenpå. Da takhøyden i den nedre delen ikke er tilstrekkelig for hest, er min plan å åpne opp til mønet i deler av bygningen, dvs. fjerne høyloftets gulv. Høyloftets gulv hviler jo på ekstremt grove tverrgående stokker, og min bekymring er hvordan man vet om disse er bærende eller er nødvendige for å holde sammen veggene i bygningen? Hvis det gjør noen forskjell, tenkte jeg ikke å fjerne hele høyloftet, men bare sage et hull i den delen der hestene skal oppholde seg, dvs. jeg kunne spare noen tverrgående gulvbjelker midt i bygningen, om det er nok for sikkerheten?
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Takstolene er en variant av treleddsrammer som er veldig vanlige i eldre låver. Siden treleddsrammene hviler på de murede ytterveggene trengs gulvbjelkene for å forhindre at ytterveggene presses ut. Om du må spare alle kan ikke besvares før man har sett hvordan de samvirker med takstolene og hvor mange de er. Det du planlegger å gjøre krever tilgang til en person med kompetanse innen bygningskonstruksjon. Det er ikke nok med en snekker.
Takk for svar! Mistenkte at det kunne være slik. Får se om jeg går videre med prosjektet, tenkte ha hestene på løsdrift og trenger bare fikse sykeboks, så tror det finnes enklere og billigere løsninger enn å forsøke fikse denne takhøyden i så fall. Halve låven består av en enkel del i tre som allerede er åpen til mønet, så det får nok bli et bygge der inne i stedet da. Litt trist bare å ikke kunne utnytte den finere murede delen.J justusandersson skrev:Takstolene er en variant av treleddsrammer som er veldig vanlige i eldre låver. Siden treleddsrammene hviler på de murede ytterveggene, trengs gulvbjelkene for å hindre at ytterveggene presses ut. Om du må beholde alle, kan man ikke svare på før man har sett hvordan de samarbeider med takstolene og hvor mange de er. Det du tenker å gjøre krever at du har tilgang til en person med kompetanse innen bygningskonstruksjon. Det er ikke nok med en snekker.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Kan man lese ut om veggen er bærende?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bjelke til bærende vegg?
Det klassiske spørsmålet: bærende eller ikke bærende?
Bärande vägg? W-takstolar
Planlösningar -
Bærende vegger i 70-tallshus
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi