Jeg holder på å planlegge ombygging av inngang hjemme. Dels ønsker jeg å utvide åpningen noe, og da er det 2 stolper (se bilde-markering) som jeg dels vil fjerne for å kunne frigjøre plass til en fullbredde trapp ned.

Det kanskje er vanskelig å svare på, men jeg prøver å spørre her på forumet om det er noen som kan avgjøre bare fra bilde om disse 2 stolpene er bærende eller ei?

Rød husfasade med inngangsparti og to stolper markert med gule piler. Diskusjon om eventuell bæring av de markerte stolpene.

surris
P pennybridge skrev:
Jeg holder på å planlegge ombygging av inngangen hjemme. Jeg vil både utvide åpningen litt, og da sitter det 2 stolper (se bildemarkering) som jeg vil fjerne for å frigjøre plass til en full bredde trapp ned.

Det er kanskje vanskelig å svare på, men jeg prøver å spørre her på forumet om det er noen som kan avgjøre bare fra bildet om disse 2 stolpene er bærende eller ei?

[bilde]
Ja. Du kan ikke fjerne dem helt, men flytte dem ut mot hjørnene litt kan du gjøre.

surris mattias1jonsson skrev:
Ja. Du kan ikke fjerne dem helt, flytte ut dem mot hjørnene litt kan du gjøre.
Takk for raskt svar. Man kan kanskje veksle av dem da oppe? Ikke noe jeg har tenkt å gjøre selv, men jeg tar inn et byggefirma som får gjøre det for meg, men greit å vite hva man har for alternativer før man kontakter ulike byggefirmaer.

Beste svar

surris
P pennybridge skrev:
Takk for raskt svar. Man kan kanskje veksle av dem da oppå? Ikke noe jeg har tenkt å gjøre selv uten tar inn et byggefirma som får gjøre det for meg, men bra å vite hva man har for alternativer før man kontakter noen forskjellige byggefirmaer.
Jo det går jo å legge dit en kraftigere bjelke. Kan jo så klart være slik at den eksisterende klarer seg uten stolpene også, men det er umulig å avgjøre kun ut fra bildet. Stolpene er jo der av en grunn, ellers hadde man nok kjørt korte stolper som går rett over rekkverket.

• Liker
pennybridge
  • Laddar…
surris mattias1jonsson skrev:
Jo det går jo legge der en kraftigere bjelke. Kan jo så klart være så med at den eksisterende klarer seg uten stolpene også, men det er umulig å avgjøre bare på bildet. Stolpene er jo der av en grunn, ellers hadde man nok kjørt korte stolper som går akkurat over rekkverket.
Takk! Jeg tar kontakt med byggefirma og ber dem kikke nærmere på det :)

• Liker
kashieda
  • Laddar…
Nei de er ikke bærende. Av å dømme på bildet er terrassen dypere enn 1200, derav finnes det flere takstoler som er avstivet på ytre bjelkelag. Og at gavltakstolen skulle være av annen konstruksjon er meget usannsynlig.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Hjørnene står jo på søyler i bakken, det gjør ikke de to i midten. Det er mitt synspunkt i saken.

• Liker
jkm75
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Hjørnestolpene står jo på søyler i bakken, det gjør ikke de to i midten. Det er mitt synspunkt i saken.
Ja det var det jeg reagerte på også, hadde det vært søyler så hadde jeg tatt for gitt at de var bærende. Nå har jeg dog kontaktet en snekker som får komme og se på det så får vi se :)

Jeg tror heller ikke at de bærer, men sammen med gjerdet motvirker de vel skjærkreftene. Det finnes vel i og for seg flere måter å løse det på, men det er altså en risiko for at forkanten begynner å helle mot siden hvis man ikke håndterer de kreftene.

• Liker
pennybridge
  • Laddar…
surris
Vil presisere svaret mitt litt. Nei, de er jo ikke bærende på den måten at hele taket vil rase sammen om du fjerner dem, men de fyller sannsynligvis en funksjon ellers ville man nok hatt korte stolper som jeg nevner tidligere. (men ikke sikkert) det finnes jo for eksempel som Nötegårdsgubben nevner skjærkrefter som de motvirker. Synes det er bra at du tar inn en snekker som kan se på det, om du ikke selv kan vurdere eventuelle konsekvenser av å fjerne stolpene.

• Liker
pennybridge
  • Laddar…
Hei

Riv ned innertaket på verandaen. Da kan snekkeren se konstruksjonen på det hele. Gitt at taket på verandaen er godt festet i huset vil det ikke tippe til noen side. Sørg derfor for at takstolkonstruksjonen er godt festet i huset. Forsterk den ytre takstolen på innsiden så den holder. Sørg for stolpenes innfesting i takstolen og gulvet ned mot plintene, kanskje er du nødt til å sette tykkere/sterkere stolper og forankre dem bedre mot plintene. Fjern de midtre stolpene.

Det der kommer til å gå bra, lykke til og gjør en oppfølging etterhvert for oss nysgjerrige.

/W

• Liker
pennybridge
  • Laddar…
Hei,

Denne tråden er nå 1 år gammel og mye har skjedd siden sist... Men stolpene står fortsatt :D

Rød treveranda med hvite detaljer og flagg utenfor et hus, med stolper klare for maling. To stolper er fortsatt ubehandlet.

Jeg har skrapt av, slipt og grunnet alle stolpene for nymaling... De to indre er dog ikke berørt da jeg fortsatt håper på å kunne fjerne dem! Prøver å få tak i et byggefirma som har tid bare...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.