Hei
Jeg vil ha litt råd angående et problem vi har oppdaget i vår nyinnkjøpte sommerhytte. Skulle bytte gulv og da vi rev opp det gamle gulvet, så vi litt fuktskader. Da vi senere sagde opp gulvspånplaten, oppdaget vi at omtrent 0,5 m av svillen er helt råtten og omtrent like mye av en gulvbjelke.

Nå til mitt spørsmål. Det er helt åpenbart at forrige eier har renovert dette da det er en blanding av gammelt og nytt treverk, og det er også lagt inn planker så gulvet ikke skal svikte. Verdt å påpeke er at det ikke er synlig ovenfra eller nedenfra.

Jeg hevder at dette er en skjult feil alternativt så burde eieren ha opplyst om "jukseløsningen"?

• Rått og fuktskadet treverk under gulv i en sommarstuga, med synlig råte i bjelken og syllen. Delvis nytt og gammelt treverk kan sees.
Sist redigert av en moderator:
En feil som du trolig må forvente deg når det gjelder nåværende byggverk. Hadde sommerstua vært bygget i 2012 eller lignende skal du ikke måtte forvente deg denne feilen. Uklart er hvor gammel sommerstua er men konstruksjonen antyder at den har noen år på nakken.

Svær litt, fiks og gå videre med hytta. Selv om selgerne visste om dette, har dere knapt noe å hente der. En tvist er ikke å anbefale, det er jo en risiko for at dere taper. Hvor mye ekstra arbeid og kostnader regner dere med for å utbedre?

det skader jo ikke å nevne det for selgeren de får kanskje litt dårlig samvittighet og bidrar litt for kostnaden

Ah, pokker, du fikk meg... jeg trodde det skulle være et byggteknisk spørsmål, men det viste seg å være enda en "regnes dette som skjult feil"-tråd.

For at det skal være en skjult feil, må det i prinsippet ha vært umulig å oppdage uten å rive i bygningen OG bygningens alder skal ikke gjøre at man kan forvente ett og annet feil (dvs. i prinsippet nylig bygget). Det er i praksis svært vanskelig å få gjennom et krav på skjult feil.

Fra bildet ser det ut som det kunne vært fysisk mulig å se dette hvis man kikket inn i krypkjelleren. Altså hadde kjøperen kunnet se det når den oppfylte sin undersøkelsesplikt. Ikke skjult feil.

Dessuten, det der er ikke superdyrt å reparere, om ikke annet vil kostnaden for rettsprosessen (husk, sivilrettslig prosess = du betaler hver eneste sekund av advokatens tid fra egen lomme) være betydelig høyere, og en rettsprosess kan/vil du tape.

Tenk sånn, en håndverker koster 700 i timen og hodepinen vil være over på noen uker, en advokat koster 2000 kr i timen og prosessen opptar plass i livet ditt i flere måneder.

Skulle legge kraften på å forsøke å forstå hvor fuktigheten kommer fra. Dårlig takrenne, renner vann inn mot grunnen eller er det et dårlig vindu.

• Liker
torparavgrund
  • Laddar…
Takk for all hjelp i å tenke riktig. Er overbevist om at tidligere eiere har jukset og visste om dette, men slipper det her.

D Dexter68 skrev:
Takk for all hjelp i å tenke riktig. Er overbevist om at tidligere eier har fusket og visste om dette, men slipper det her
Det er nok like greit så. Man må dessverre regne med å finne et og annet klønearbeid og fusk, og for å være ærlig har nok de fleste av oss også bidratt med noen egne før vi riktig visste hva vi holdt på med. Det er bare å sukke og utbedre, så kan man iallfall føle seg fornøyd med at man selv gjorde det bedre.

Beste svar

Nå er det vanskelig å se skadene som helhet. Hvor langt inn går råten? Er det tørt eller trekker det fukt? Å ikke utbedre bunnsvillen trenger ikke bety at man har gjort noe galt. Det er en omfattende jobb som kreves for å bytte. Man unngår det gjerne om det går. Er det bare deler som trengs å skiftes ut, kan man legge inn skråtrekringer. Fjern skadde deler og inn med nytt. Med tidens tann må man regne med tiltak som krever innsats. Ønsker man å slippe vedlikehold en stund, får man satse på nyproduksjon. På bildet man ser er gulvbjelken mest utsatt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.