Har litt hodebry over hvordan jeg skal få en pen avslutning på fliser i halvforband på kortsiden av kjøkkenbenken. Flisene skal bare gå frem til kanten på benkeplaten. Det er totalt EN flis som må ha en kappet kant ytterst (plassen sirkel er på et bilde lenger ned), men min håndtering med fliskutteren er ikke den beste, så det blir ikke helt pene kanter.
det optimale hadde jo vært om jeg hadde hatt en halv flis å sette der, men det har jeg ikke. kantprofilene i plast eller aluminium er jeg dessverre allergisk mot, og i tillegg dekker de vel ikke noe av kanten, men plasseres vel bare kant i kant?
så da er jeg i stedet inne på fliselist i tre, men de jeg har funnet er altfor store for min smak! 55 mm brede ser ut til å være minimum, og jeg hadde nok ønsket maks 30 mm.
har også kikket på brystlister, men der er problemet at falsens høyde ser ut til å ligge rundt 13 mm og mine fliser er bare 6 mm tykke.
den generelle stilen på kjøkkenet flisene er i, er funkis møter landkjøkken. tips mottas varmt!
nja det er akkurat slike jeg ikke liker. skrev det i innledende innlegg.
nå tenker jeg at jeg har fliser så det rekker for meg å øve på teknikken min litt til, så kan kanskje få til en godkjent kant, og så at jeg vender den innover mot neste flis istedenfor å ha den kanten ytterst....
litt sent tips, finnes jo fliser som har halvfliser, også fliser for hjørner osv. - så gjorde man hva jeg forstår ofte før...
Jeg brukte gysinges fliser til kjøkkenet, de hadde halvfliser. Ville ikke være økonomisk for større områder, men i et kjøkken er ikke materialkostnaden for fliser vanligvis så enorm sammenlignet med alt annet...
ja det er dessverre litt sent nå. jeg vet at det finnes, men det hadde nok vært utenfor budsjett uansett. har nå lett rundt litt etter en glatt blank 7.5x15 med tykkelse 6mm, men det har ikke vært helt lett pluss har ikke funnet at det selges stykkvis om det da ikke er typ som gysinge eller byggfabriken men tviler på at de skulle funke sammen med det flisene jeg nå har.
Hvor bor du? En trelist i passende dimensjon og passende treslag tar ikke mange minutter å lage for et snekkeri eller et rimelig godt utstyrt hjemmesnekkeri. Faktum er at det trolig går å gjøre med bare en bordsag som eneste verktøy.